Adres
Nieuws | 25.03.2022

Hoe Creatine voor elke sporter het verschil maakt

Functie van creatine

Creatine, proteïne, pre-workout… Ál die voedingssupplementen die beweren goed te zijn voor je workout zorgen er misschien voor dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vandaag bespreken we dus kort alles wat jij moet weten over creatine.

Wat doet creatine?

Creatine helpt om je korte termijn energie bij te vullen. Energie dat je nodig hebt om het gewicht omhoog te blijven krijgen. Zo kan je tijdens je workout meer gewicht pushen én meer herhalingen uitvoeren.

Houdt dus in gedachten dat creatine niet direct verantwoordelijk is voor het opbouwen van je spieren. Het zorgt er simpelweg voor dat je je fysieke prestaties bij explosieve krachtsinpanningen verbetert. High intensity dus! Dát stimuleert uiteindelijk je spiergroei, wat dus betekent dat het indirect voor het opbouwen van zowel spieren als kracht zorgt. En: de spiermassa die je opbouwt is vetvrij!

Hoe gebruik ik het?

Deze positieve effecten gelden bij een inname van 3-5 gram creatine per dag. Het is nogal lastig om die hoeveelheid binnen te krijgen via gebruikelijke voeding. Een creatinesupplement is dan een perfect alternatief.

Verschil met eiwitten

Veel mensen kopen óf proteïne óf creatine, omdat ze niet weten wat de verschillen zijn tussen deze twee enorm populaire voedingssupplementen. Proteïnen bestaan uit een macronutriënt dat helpt om spieren te herstellen na hard werken. Creatine is een aminozuur dat juist helpt de prestaties van spieren verbetert.  

Er valt niet te twisten over de effectiviteit van creatine: er zijn namelijk talloze onderzoeken die de werking ervan bevestigen. Behoefte aan betere sportprestatie? Creatine is het antwoord. Waar wacht je nog op?

Deel deze pagina:

Door gebruik te maken van onze website, ga je akkoord met ons

Cookie beleid