Adres
Nieuws | 26.10.2021

Magnesium: een mineraal met veel functies

De Consumentenbond heeft eind september 2021 een artikel gepubliceerd over magnesiumsupplementen. Dit omdat zij de afgelopen maanden onderzoek hebben gedaan gedaan naar de verschillende doseringen van magnesium. Welke dagelijkse dosis is veilig? Waar moet je op letten? In deze blog lees je er meer over.

 

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal. Dit mineraal kan je onder andere vinden in groene bladgroente, avocado en rauwe cacao. Via de dunne darm neemt je lichaam dit mineraal op. Tussen de 20% en 60% van je magnesiuminname komt uit je eten. 

 

Wat doet magnesium?

Veel verschillende processen in ons lichaam hebben magnesium nodig. Het is bijvoorbeeld belangrijk voor een goede spierwerking zodat onze spieren sterk en soepel blijven. Maar magnesium is ook van belang voor het goed functioneren van het zenuwstelsel en de prikkeloverdracht tussen (zenuw)cellen. Verder bevordert magnesium de energiestofwisseling en is het gunstig voor je geheugen, concentratie en gemoedstoestand.

Het klinkt misschien apart, maar er zijn aanwijzingen dat bij inspanningen en stress de magnesiumbehoefte verhoogd is. Dan kan extra magnesium je ondersteunen!

 

Verbinding magnesiumcitraat

Voedingssupplementen kunnen verschillende soorten magnesiumverbindingen bevatten, waarbij de ene verbinding soms beter wordt opgenomen in het lichaam dan de andere. Over het algemeen geldt dat organische magnesiumverbindingen, bijvoorbeeld magnesiumcitraat en magnesiumbisglycinaat, beter worden opgenomen dan anorganische magnesiumverbindingen, zoals magnesiumoxide. Wij hebben gekozen voor een van de best opneembare verbindingen, magnesiumcitraat.

 

Hoeveel extra magnesium is oké?

Er is in Nederland of Europa geen wettelijke maximale hoeveelheid voor magnesium. Volgens de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) kan je per dag je magnesium aanvullen met maximaal 250 mg uit een supplement. Deze hoeveelheid kan je naast je voeding dus veilig innemen. 

 

De Consumentenbond heeft 66 verschillende soorten magnesium supplementen onderzocht. Hierin is naar voren gekomen dat zo’n tweederde van de onderzochte potjes meer magnesium bevat dan de aanvaardbare bovengrens die door de EFSA gesteld wordt. Dat zijn 45 potjes met meer dan 250 milligram (mg) magnesium! 

Wanneer er meer dan 250 mg extra magnesium per dag ingenomen wordt kan er een laxerend effect optreden.

 

In onze supplement magnesiumcitraat hebben wij gekozen voor 200 mg magnesium per tablet, dit is een uitstekende aanvulling op de dagelijkse voeding.

Deel deze pagina:

Door gebruik te maken van onze website, ga je akkoord met ons

Cookie beleid