Adres
Nieuws | 23.03.2021

Zomertijd: klein uurtje, groot verschil!

In het laatste weekend van maart wordt de klok een uurtje vooruit geschoven en dat betekent de start van de zomertijd.  Langer licht, heerlijk! Maar het verzetten van de klok brengt niet alleen maar plezier. Voor sommigen betekent dit uurtje een verstoorde biologische klok. En dat kan slaapproblemen geven, een verminderde of juist grotere eetlust veroorzaken en ook je humeur kan eronder lijden. Wat veroorzaakt deze klachten en hoe kom je zo snel mogelijk weer in het ritme?

Biologische klok
In ons lichaam verloopt alles via een bepaald ritme, een bepaalde klok. De biologische klok. 
Dit zorgt er voor dat alles in ons lichaam volgens een 24-uurs schema verloopt, voornamelijk aangestuurd door licht en donker. Dit regelcentrum ligt in de hersenen achter de ogen, de Hypothalamus. Door de afgifte van hormonen en aansturing van de temperatuur en bloeddruk worden biologische processen op elkaar afgestemd. Door dit proces goed te handhaven heeft iedereen een slaap-waakritme dat goed aansluit. Een kleine verschuiving in tijd betekent een verschuiving in het ritme. 

Klachten door verstoord bioritme
Dat je je in de week na het verzetten van de klok wat van slag voelt is daarom niet gek. Door de ontregeling van de biologische klok kunnen er klachten ontstaan. Denk hierbij aan:

  • Een verstoord slaap-waakritme, moeite met wakker blijven of juist wakker liggen;
  • Concentratieproblemen;
  • Verstoring van het eetpatroon, weinig eetlust of juist op vreemde tijden honger;
  • Verstoring van de stoelgang, obstipatie of diarree;
  • Gebrek aan energie, niet vooruit komen;
  • Hoofdpijn, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen;
  • Je kunt het dus eigenlijk zien als een mini jetlag. Je kunt je voorstellen dat zo'n uurtje verschil ook betekent dat al onze cellen zich langzaam aan het nieuwe ritme moeten aanpassen. En dat kost soms wat tijd.

Tips voor een soepele overgang 

  • Behoud je ritme. Sta dus ook op de zondag na het verzetten van de klok op dezelfde tijd op. Zo raak je sneller gewend aan het nieuwe ritme. In de ochtend langer blijven liggen is kwalijker dan in de avond wat langer opblijven.
  • Werk mee met licht en donker. In de ochtend meteen vol in het licht aan de slag. In de avond juist andersom, zorg voor voldoende duisternis zodat je lichaam het hormoon melatonine kan aanmaken. Dit hormoon is bedoeld om je slaperig te maken en dat helpt bij het inslapen. 
  • Niet snoozen! Meteen opstaan activeert je energie.
  • Eet op de (nieuwe) normale tijden. Ontbijt, lunch en diner op de nieuwe tijd zorgt voor een snellere aanpassing. Hou je het niet uit van de honger? Neem dan een gezond tussendoortje als groente, fruit of wat noten.
  • Bij jonge kinderen die moeite hebben met inslapen door de zomertijd, kun je een paar dagen eerder al beginnen met het verzetten van de bedtijden. Doe dit in kleine stapjes van bijvoorbeeld 10-15 minuten.

Deel deze pagina:

Door gebruik te maken van onze website, ga je akkoord met ons

Cookie beleid