Groene smoothies, lekker en gezond!

Wat zijn groene smoothies?

Groene smoothies zijn smoothies die groen gekleurd zijn door het toevoegen van groene (blad)groenten. Verder bestaan ze uit noten, zaden, pitten, fruit en (plantaardige) melk of water. Hier kunnen eventueel nog kruiden aan toegevoegd worden. De smoothies kunnen gedronken worden als ontbijt, lunch en/of als tussendoortje. De smoothies zijn erg gezond en zullen een aantal positieve gevolgen hebben. Het maken van deze smoothies zal je groente (en fruit) inname een boost geven. Dit is nodig, want volgens de cijfers van het CBS krijgt slechts 28% van de Nederlandse bevolking de aanbevolen hoeveelheid groente binnen en 26% eet voldoende fruit op een dag.

Daarnaast bevatten deze smoothies erg veel vitaminen, mineralen en vezels. Hierdoor zal je jezelf energieker gaan voelen. Gebruik voor optimale inname van vitaminen en mineralen rauwe groenten. Het bereiden van groente zorgt in veel gevallen voor een verlies aan voedingsstoffen. Ook zitten er veel anti-oxidanten in deze zelfgemaakte drankjes. Dit zijn stoffen die vrije radicalen in het lichaam opvangen en hiermee de gezonde cellen en weefsels beschermen. Op de lange termijn zal een goede groente- en fruitinname zorgen voor een lagere kans op hart- en vaatziekten en een verlaagde kans op kanker. Ten slotte zal het eten van voldoende groente en fruit zorgen voor een mooiere huid.

Welke ingrediënten moet ik gebruiken?

Voor deze groene smoothies zijn veel verschillende ingrediënten te gebruiken. De belangrijkste ingrediënten zijn natuurlijk het fruit en de groente. Veelgebruikte fruitsoorten voor een smoothie zijn bananen, aardbeien, perziken en frambozen. Gebruik maximaal 2 soorten fruit. Om de groene kleur te creëren, wordt vaak als groente spinazie of boerenkool gebruikt. Andere mogelijke groentesoorten zijn andijvie en paksoi. Gebruik hiervan ongeveer 150 gram. Daarnaast voeg je altijd water of plantaardige melk toe. Dit zorgt ervoor dat het goed drinkbaar wordt. Gebruik hiervan ongeveer 50-100 ml. Mocht de smoothie hierna nog te dik vinden, dan kan je gewoon extra water of plantaardige melk toevoegen tot het voor jou de goede dikte heeft.

Wat heb je nodig voor het bereiden van de groene smoothie?

Voor het bereiden van een groene smoothie heb je eigenlijk alleen een blender nodig. Het bereiden kan makkelijker zijn als sommige ingrediënten alvast in stukken gesneden zijn, dan heb je ook een snijplankje en een mes nodig. Daarnaast ziet het er feestelijk uit om de smoothies te serveren in oude jampotjes of weckpotjes en daar vervolgens een gekleurd rietje in te zetten.

Voorbeeld recept voor 1 persoon.

  • 150 gram verse spinazie
  • 1 banaan, bevroren en in plakjes gesneden
  • 1 handje blauwe bessen
  • 100 ml havermelk

Optioneel: Zaden, pitten en noten zijn een goede toevoeging voor aan de smoothie. Deze bevatten veel gezonde vetten en zullen de smoothie net wat gezonder maken. Voeg hier niet te veel van toe, want door de hoge hoeveelheid aan vetten zal de calorische waarde van de smoothie erg omhoog gaan. Denk aan een eetlepel zaden of pitten of een handje nootjes. Ten slotte kunnen er ook nog kruiden toegevoegd worden aan een smoothie. Denk hierbij aan verse basilicum, verse munt, kurkuma en venkel.

Bereiden van de groene smoothie.

  1. Was de spinazie en doe deze in de blender.
  2. Voeg na het malen van de spinazie de banaan, de blauwe bessen en de havermelk toe.
  3. Optioneel: voeg extra ingrediënten (zaden, pitten of noten) toe en mix het geheel hierna nog een keer goed door. 

Fittergy greens

Een manier om je smoothie een gezonde boost te geven, is door een schepje Fittergy Greens toe te voegen. Dit poeder zit boordevol groente, fruit, zeewieren, anti-oxidanten en polyfenolen. Het toevoegen van Fittergy Greens aan jouw smoothie zal zorgen voor een energieker gevoel gedurende de dag. Ook zal het je weerstand versterken. Wil je meer weten over wat Fittergy Greens is, klik dan even hier!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *