5 tips om je dieet vol te houden!

Iedereen die weleens een dieet gevolgd heeft, kent het waarschijnlijk wel. Het terugvallen in de oude gewoontes. Een dieet volgen en vol houden is erg moeilijk, helemaal als je dit in je eentje doet. Daarom hebben wij 5 tips op een rijtje gezet om jou hierbij te helpen.

Tip 1: Plan een cheat day in na het bereiken van je doel.

Als je een dieet volgt, is het moeilijk om je dagen (misschien soms wel weken) lang te houden aan alle restricties en afspraken die je met jezelf gemaakt hebt. Het dieet hou je dan ook uiteindelijk vol omdat je naar een doel toe werkt. Als je je doel eenmaal bereikt hebt, gaat een groot deel van de mensen die een dieet volgt rustig aan weer iets minder gezond eten. Logisch, want je doel is immers bereikt. Dit is echter de grootste valkuil van het volgen van een dieet. Om het makkelijker te maken door te gaan met gezond eten, is het belangrijk de afspraken die je gemaakt hebt met jezelf te houden. Deze afspraken kunnen wel wat soepeler gemaakt worden. Een belangrijke afspraak, die je hier goed bij kan helpen, is om een wekelijkse cheat day in te plannen voor jezelf. Een dag waarop je even niet hoeft te letten op wat je eet. Dit betekent natuurlijk niet dat je helemaal lost kunt gaan. Plan deze dag bijvoorbeeld in op een dag waarop je uit eten gaat of waarop je een dagje weg van huis bent.

Tip 2: Zoek afleiding.

Een van de redenen dat het zo lastig is een dieet vol te houden, zijn hongeraanvallen. Verveling is de voornaamste reden van deze aanvallen, daarom is het van belang afleiding te zoeken. Wanneer je jouw aandacht aan iets leuks kan besteden, zal de hongeraanval vaak verdwijnen. Tips voor afleiding in deze situatie zijn om buiten een wandeling te gaan maken, te gaan sporten of om even bij iemand op bezoek te gaan.

Tip 3: Eet vezelrijke voeding.

Vezels zijn ingewikkelde ketens van koolhydraten die afkomstig zijn van plantaardige producten. Ze zorgen voor een goede stoelgang en een verzadigend gevoel na de maaltijd. Vezels komen voor in fruit, groente, volkorenbrood en andere volkorenproducten, aardappelen, peulvruchten en noten. Andere volkorenproducten zijn volkorenpasta, zilvervliesrijst en ontbijtgranen als muesli en granola. Door te variëren tussen deze producten gedurende de dag, zal je na de maaltijden langer een verzadigd gevoel hebben. Zo kunnen hongeraanvallen voorkomen worden.

Tip 4: Tanden poetsen.

Een goede oplossing om van een hongeraanval af te komen is door even je tanden te gaan poetsen. De muntsmaak van de tandpasta zal ervoor zorgen dat je de trek in zoet kwijt raakt. Mocht je vaak last hebben van een zoete trek op je werk, dan kan je eventueel kauwgom meenemen naar werk. Dit zal hetzelfde effect hebben als het poetsen van de tanden. Vaak bevat kauwgom wel suiker of zoetstoffen, waardoor het wat kilocalorieën kan bevatten. Tanden poetsen is daarom de betere optie. Doe dit echter niet meerdere keren achter elkaar. Te vaak de tanden poetsen, kan ervoor zorgen dat je het tandvlees en glazuur van de tanden aantast. Poets daarom maximaal drie keer per dag je tanden en niet langer dan 2 minuten per keer.

Tip 5: Drink voldoende water of thee.

Het drinken van water is voor iedereen van belang om de afvalstoffen uit het lichaam te kunnen verwijderen via de urine. Maar water kan ook erg belangrijk zijn bij het afvallen, en kan dus helpen bij het vol houden van een dieet. Water drinken zorgt voor een vol gevoel. Als je tussen de lunch en het diner trek krijgt, ga dan niet (te veel) eten, maar eet bijvoorbeeld iets kleins en drink daar een groot glas water of thee bij. Dit zorgt ervoor dat je het tot het diner volhoudt. Zo krijg je minder calorieën binnen. Maak de smaak van het water minder saai door er een schijfje sinaasappel of citroen (of wat citroensap) aan toe te voegen. Als je citroen(sap) aan je water toevoegt, drink het water dan met een rietje. Het zure sap tast al snel het tandglazuur aan. Ook raden we aan op te letten met tanden poetsen na het drinken van water met citroen. Je tanden zijn erg tastbaar na het drinken van een zuur drankje. Wacht daarom minstens een half uur met het poetsen.

Zoek jij nog een goede manier van diëten, bekijk dan ons Sportvasten programma!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *