buikvet wegtrainen doe je zo

Buikvet wegtrainen doe je zo!

Bijna iedereen krijgt er wel eens mee te maken, overtollig of ongewenst buikvet. Maar hoe raak je dat overtollig buikvet kwijt? Het blijkt in de praktijk vaak lastig, ondanks de goede voornemens en de moeite die je er in steekt. In dit blog leggen we uit hoe je ervoor kunt zorgen dat je op de meest effectieve manier van dat buikvet afkomt. Kortom, buikvet wegtrainen doe je zo!

De basis

In veel gevallen is het eerste waar op wordt gefocust om buikvet weg te trainen het doen van buikspieroefeningen. Dit is echter een relatief zinloze methode. Niet omdat het slechte oefeningen zijn, maar simpelweg omdat je hiermee wel een sterkere en meer gespierde buik krijgt maar niet veel vet verbrandt. Deze oefeningen zijn namelijk niet erg intensief en hierdoor zul je niet veel calorieën en dus vet verbranden. Je buik wordt dan dus wel gespierder, maar deze spieren zijn niet of nauwelijks zichtbaar omdat er nog (te) veel vet op je buik zit. Terwijl het juist de bedoeling is om dat buikvet te verbranden.

Goede voeding voor een plattere buik

Waar moet je dan wel beginnen? Een plattere buik begint bij goede en gezonde voeding. Dat klinkt heel simpel maar is daarom niet minder waar. Waar moet je dan op letten als het gaat om je voeding? De essentie is het creëren van een negatieve energiebalans. Minder calorieën eten dan dat je verbrandt dus. Hiervoor verwijzen we je graag naar een blog dat we eerder schreven over het verbranden van buikvet. Lees dit blog zeker ook eens door als het jouw doel is om buikvet kwijt te raken en je een plattere buik wilt.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Naast het zorgen voor een negatieve energiebalans en goede voeding is het natuurlijk ook van belang om te zorgen voor voldoende lichaamsbeweging. Naar je werk en de supermarkt wandelen of fietsen volstaat niet. Een aantal dagen per week sporten op hoge intensiteit is zeker aan te raden als je buikvet weg wil trainen. Zo stimuleer je namelijk de vetverbranding.

Bij uitstek een goede methode om vet te verbranden is een combinatie van krachttraining en cardio. En met krachttraining bedoelen we dus niet dat je in de gym tekeer gaat op je buikspieren ;-). Nee, het is juist erg belangrijk om voor een optimale verbranding je hele lichaam te trainen. Dit doe je door oefeningen te doen waarbij je meerdere en grote spiergroepen traint. Ga dus ook niet een uur op de treadmill, crosstrainer of fiets zitten. Dit is lang niet zo effectief als een korte maar intensieve training waarbij je cardio combineert met krachttraining. Goede oefeningen voor zo’n workout zijn squats, deadlifts, burpees, lunges en kettlebell swings. Maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk.Als je cardio doet is het van belang dat je dit wel binnen de perken houdt. Een kwartier tot 30 minuten cardiotraining is meer dan genoeg. Je wilt namelijk natuurlijk ook niet dat je spierafbraak gaat stimuleren.

Daarnaast is het natuurlijk wel goed om óók je buikspieren te trainen met buikspieroefeningen voor een strakkere en meer gespierde buik. Zolang je dit maar naast je workout doet en niet als hoofd workout gebruikt. Wanneer je krachttraining doet in een korte maar intensieve workout, het liefst volgens de interval methode, zorg je namelijk ook voor het afterburn effect. Dit houdt in dat je lichaam ook na het sporten nog een tijdje extra calorieën blijft verbranden.

Vezels en eiwitten

Het is dus belangrijk om te zorgen voor een negatieve energiebalans oftewel een calorietekort. Daarbij is het wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat hetgeen dat je eet bij voorkeur veel eiwitten en vezels moet bevatten. Waarom? Deze twee voedingsstoffen zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel waardoor het makkelijker is om het calorietekort te handhaven. Je hebt dan namelijk minder snel honger/trek. Daarnaast is het van belang om voldoende water te drinken. Minstens anderhalve liter water per dag drinken helpt om minder te eten want ook water drinken stilt de trek. Daarnaast is het zeker wanneer je voldoende vezels eet belangrijk om ook genoeg water te drinken. Zo zorg je ervoor dat de stoelgang goed blijft werken.

Cheat day(s)!

Een zogeheten cheat day inlassen bevelen wij ten zeerste aan. Waarom een cheat day kan helpen? Heel simpel en meer psychologisch dan fysiologisch. Voor de meesten van ons is het bijna niet vol te houden om structureel een calorietekort te handhaven en dat óók nog eens te doen op louter goede en gezonde voeding. Zodoende gaat het vaak mis als je te streng voor jezelf bent waardoor je toch regelmatig buiten de lijntjes kleurt en dingen gaat eten die niet goed zijn. Het is dan veel makkelijker en effectiever om een dag per week een cheat day of cheat meal in te lassen. Op die dag kun je een of twee dingen eten die niet (of minder) gezond zijn maar wel ó zo lekker. Zo is het de rest van de week weer makkelijker vol te houden om je aan het gezonde voedingspatroon te houden.

Buikvet verliezen met vasten

Ten slotte is periodiek vasten (intermittent fasting) een uitstekende methode om buikvet te verliezen. Het is niet voor niks dat er zulke fantastische resultaten worden behaald met Sportvasten. Wil jij graag weten wat jij persoonlijk kunt bereiken met behulp van Sportvasten? Doe dan hier de Sportvasten test! Je hebt na het volgen van Sportvasten gegarandeerd minder buikvet. Bij Sportvasten word je voorzien van een persoonlijk voeding- en sportschema voor elke dag. En dat alles onder begeleiding van een gediplomeerde coach die gemotiveerd is om jou te helpen met het bereiken van het ultieme resultaat! Schrijf je hier dus snel in!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *