Een interview met veldrijder Leon Brouwer

10 weken lang 1 keer per week vasten, hoe is dat?

Dit artikel is gepubliceerd in het Sportvasten Magazine van 2016.

Ruim 2 jaar geleden begon Leon Brouwer (40), freelance communicatiemanager bij de gecombineerde wieler- en schaatsploeg LottoNL-Jumbo, aan een volledige 10-daagse Sportvastenkuur. Tussendoor deed hij nog meerdere eendaagse en driedaagse minikuren met als hoofddoel beter te presteren op de fiets. Bij die kuren worden de spieren en de lever getraind in het verbruik van vet in plaats van suiker (een zogeheten metabolic switch).

“Tijdens de eerste maand van het recente crossseizoen was ik niet super slecht, ik had zelfs al een aantal wedstrijden gewonnen. Toch hield ik het gevoel dat ik nog een aantal stappen kon zetten, waarop ik ben gaan zoeken waar er nog winst voor mij viel te halen”, vertelt Brouwer. “Dat deed ik door middel van trainingen bij Adrie van Diemen van Webtrainer.nl en ik ging bij Remco Verkaik, de bedenker van Sportvasten, onder de dexa-scan. Zo’n scan meet je spiermassa, botmassa, botdichtheid en vetmassa. Uit de scan kwam naar voren dat ik winst kon halen uit de verhouding tussen spiermassa en lichaamsvet. Op advies van Remco ben ik één keer per week een vastendag gaan doen met de gedachte om dat vol te houden tot het Nederlands Kampioenschap. In die periode bleef mijn trainingsintensiteit gelijk.”

Wanneer ben je begonnen met de kuur?

“Op woensdag 5 november heb ik een fietstest gedaan bij Adrie van Diemen. Daarna had ik meteen een afspraak bij Remco Verkaik om de dexa-scan te laten maken.”

Wat hield de kuur precies in?

“Op één door mij gekozen dag per week at ik niet mijn reguliere ontbijt, lunch en avondeten, maar verving ik die maaltijden met 150 milliliter vers fruitsap. Ik varieerde tussen appelsap, sinaasappelsap en perensap. Daarnaast gebruikte ik het supplement Metabolic Switch van Sportvasten. Daarvan nam ik drie keer per dag een bidon van 500 milliliter. Op die dag trainde ik gewoon zoals ik dat normaal ook zou doen. Meestal een zware duur- of intervaltraining.

Naast de sappen dronk ik veel water, espresso’s en groene thee. Mijn ‘sapdag’ heb ik bewust op dinsdag geplaatst, na een rustdag. Ook niet te dicht op de wedstrijden in het weekend.”

Wat at je allemaal in die periode?

Op een sapdag eet je niks. Ook geen tussendoortjes. Alleen vers fruitsap en slokjes Metabolic Switch. Op de overige dagen deed ik niets anders dan in voorgaande jaren. De volgende ochtend at ik veel kwark met noten en fruit, of eieren met spek. Voor de training van die dag gaf dat een extra boost. Na mijn eerste sportvastenkuur is mijn dieet wel veranderd. Ik eet nog altijd dagelijks veel eiwitten en natuurlijke suikers. Die haal ik uit eieren, kwark, licht verteerbaar vlees en vis, fruit en groenten. Één keer per dag eet ik nu langzaam verteerbare koolhydraten, zoals speltbrood of volkoren pasta. Mijn tussendoortjes bestaan uit noten, pure chocolade (86%) en fruit.”

Wat was je specifieke doel?

“Dat was voor mij het Nederlands Kampioenschap Veldrijden in de categorie Masters 40+. Daarnaast wilde ik natuurlijk in zoveel mogelijk wedstrijden voor de overwinning mee strijden.”

Wat voor trainingen deed je?

“Ik trainde per week zo’n 10-15 uur volgens specifieke trainingsschema’s. Meestal had ik ook maar één wedstrijd per week, soms deed ik er twee.
Op mijn sapdag deed ik over het algemeen tempo-duur interval trainingen, of lange duur­trainingen. De trainingen hadden meestal een lengte van 2,5 tot 3 uur.”

Was het moeilijk om je honger te onderdrukken?

“Aan het eind van de dag kreeg ik wel trek, maar door vroeg naar bed te gaan ging ik dat probleem uit de weg en kwam ik zodoende de dag prima door. Het inslapen verliep niet altijd even soepel en ik had het op die dag vaak iets sneller koud. Het heeft mij op geen enkel moment veel moeite gekost om dat het hele cross seizoen vol te houden. Eén keer koos ik voor twee trainingen op een dag. Toen ben ik op de fiets van Rotterdam naar Schiphol gefietst. De heenweg ging erg soepel, maar de terugreis werd een hele beproeving. Op 40 minuten van Rotterdam begon het te sneeuwen en ging bij mij langzaam het kaarsje uit. Ik had energie nodig om me warm te houden, maar ook om te fietsen. Ik zag naast witte sneeuw ook zwarte sneeuw van de vermoeidheid die dag.”

Merkte je directe resultaten van je nieuwe kuur?

“De nieuwe minikuur zorgde ervoor dat ik in het weekend goed in orde was, met als resultaat acht overwinningen. Vijf daarvan boekte ik ook nog eens op rij. In de maanden november en december voelde ik mij het sterkst. Ik verloor gewicht maar had niet het idee dat ik kracht inleverde. In totaal verloor ik vier kilogram vet en nam mijn spiermassa met 1500 gram toe. Mijn vetpercentage daalde van elf naar zeven procent. Wel had ik tot twee keer toe problemen met mijn luchtwegen, iets waar ik vaker last van heb gedurende het seizoen. Door die fysieke ongemakken, een verhuizing én door drukke werkzaamheden voor Team LottoNL-Jumbo heb ik uiteindelijk niet mijn beoogde resultaat weten te behalen tijdens het Nederland Kampioenschap. Ik ben na één ronde uit de wedstrijd gestapt waardoor er DNF achter mijn naam stond.”

Ben je blij dat je nog een minikuur hebt gedaan?

“Absoluut! Ik heb er erg veel aan gehad. Uiteindelijk is het een combinatie van mijn gewijzigde eetpatroon/levensstijl samen met de juiste trainingsprikkels en het goed inpassen van rustperiodes. Dat heeft Adrie van Diemen van Webtrainer goed voor mij ingedeeld samen met de minikuur van Sportvasten. Ik heb het Nederlands Kampioenschap niet gewonnen, maar ik heb een heel mooi seizoen gereden. Het was erg zwaar om intensief te trainen en ook met de juiste voeding bezig te zijn tijdens drukke werkweken. Mentaal vergde dat veel doorzettingsvermogen.

Het niet eten in combinatie met de Metabolic Switch kostte me dan weer geen moeite. Als je eenmaal hebt besloten dat je de kuur gaat doen, kun je je er op instellen en wen je heel snel aan het idee dat je een dag niet gaat eten.”

Sportvasten spiergeheugen

“Leon is een Sportvaster van het eerste uur. Als fanatieke amateur experimenteerde hij de afgelopen jaren een aantal keer met de 10-daagse kuur om zijn fietsprestaties te verbeteren. Het unieke aan de 10-daagse Sportvastenkuur is dat er een spiergeheugen ontstaat om te switchen van suiker- naar vetverbranding wanneer de spieren in de omstandigheden van de combinatie van vasten en sporten terechtkomen. Het is daarom ook mogelijk, als je eenmaal een 10-daagse kuur hebt gedaan, om met een aantal minikuren naar hetzelfde resultaat toe te trainen. Dit gaat geleidelijker en is daarom beter in een druk trainingsprogramma in te passen. We hebben ontdekt dat als je gedurende 5 tot 10 weken 1 vastendag per week doet in combinatie met de bijbehorende suppletie, je een groot deel van de resultaten bereikt van de 10-daagse kuur. Voor Leon was het handiger om volle bak te blijven trainen. Hij was dus een ideale kandidaat voor het minikuurprogramma. Zijn DEXA-scans (een röntgenanalyse die exact vet en magere massa kan meten) laten ook een prachtig resultaat zien: van 11,4% naar 7% lichaamsvet en een toename van 1,5 kg magere massa.

Zie tabel voor al zijn resultaten.”

Gemeten op: Leeftijd Totale vetpercentage Vet massa (kilogram) Magere massa (spier etc, kilogram) Vetvrije massa (kilogram)
5-11-2014 40,4 11,4% 7,4 57,1 59,6
24-12-2014 40,6 7% 4,5% 58,7 61,3