3 makkelijke tips om genoeg groente en fruit binnen te krijgen

Het is geen geheim dat veel Nederlanders niet voldoen aan de richtlijnen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden groente en fruit. De richtlijn – die is gesteld op 250 gram groente per dag en 2 stuks fruit (200 gram) – wordt vaker niet dan wel gehaald. Een van de redenen waarom dat niet lukt is omdat men moeite heeft met het inschatten van hoeveelheden, veel mensen denken dus ook dat ze wel genoeg van deze producten eten maar in de praktijk valt dat dus tegen. Hoe zorg je er nou gemakkelijk voor dat je deze hoeveelheden toch haalt?

We zetten 3 tips op een rij.

  1. Verwerk je groenten en fruit in meerdere maaltijden, beperk je niet tot het avondeten. Eet eens een salade als lunch of voeg groenten toe aan je broodmaaltijd. Paprika, tomaat, sla en komkommer zijn dan makkelijke keuzes die goed zijn te combineren met brood. Ook kun je aan je ontbijt gemakkelijk fruit en zelfs groente toevoegen. Eet je havermout of zuivel als ontbijt? Voeg dan vers fruit of vruchten uit de vriezer toe. Frambozen, bramen, blauwe bessen, mango..noem maar op! En ja, je kunt echt groente toevoegen aan je havermout. Probeer maar eens wat geraspte courgette door je havermout te roeren, je zult versteld staan.

  2. Kies voor groenten die veel gewicht hebben. Als je je dagelijkse portie groente wilt halen door alleen slasoorten en spinazie te eten wordt het een veel lastiger karwei. Echter, met een stuk of 3/4 tomaten (afhankelijk van de grootte) zit je al snel op je dagelijkse portie groente. Natuurlijk zijn er nog zat andere soorten groente die veel. Maak gebruik van de weegschaal, dan weet je het echt zeker!

  3. Eet eens wat meer producten zoals zoete aardappel en avocado. Deze tellen beiden mee voor je dagelijkse portie groenten en fruit! Daarnaast zijn ze ook nog eens hartstikke lekker en voedzaam. 
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *