broccoliblog

Hoe lang moet broccoli koken?

Ben je ook zo gek op broccoli maar vind je het lastig om deze precies zo te koken dat de broccoli gaar is maar niet helemaal zacht gekookt? Wij laten je de juiste manier zien. Wanneer broccoli beetgaar is dan is deze groente op zijn lekkerst, dus het is belangrijk om broccoli niet langer te koken dan noodzakelijk. Wanneer de broccoli zacht is heb je hem te lang gekookt. Zo verlies je ook meer vitamines vanwege het feit dat de broccoli langer is blootgesteld aan een hittebron én water. Zoals eigenlijk bij veel groenten wel het geval is, hoef je broccoli dus niet lang te koken.

Snel en makkelijk broccoli bereiden

Maak de broccoli schoon als je geen biologische hebt. Snijd de broccoli vervolgens in roosjes en breng ondertussen ruim water aan de kook in een grote pan en voeg wat zout toe aan het water. Als het water kookt voeg je de broccoliroosjes toe en kook je ze in 3 tot 4 minuten beetgaar. Om het kookproces te stoppen giet je de broccoli vervolgens af in een vergiet en spoel je hem eventueel af met koud water.

Niets verspillen!

Let op! Gooi jij de gehele stronk van de broccoli weg? Dit is onnodig, wanneer je de stronk of een deel ervan gebruikt draag je ook nog eens bij aan het verminderen van de voedselverspilling en een gezonder milieu. Je hoeft dus niet alleen de roosjes te gebruiken. Je kunt de stronk van de broccoli namelijk prima eten en deze bevat ook nog eens veel voedingsstoffen. Snijd de onderkant van de stronk en eventuele ongewenste stukken weg en snijd de rest van de stronk vervolgens in dunne reepjes of kleine blokjes en kook deze mee met de roosjes. Zoals hierboven al benoemd kook je de broccoliroosjes dus zo’n 2 tot 3 minuten, afhankelijk van wat jij het lekkerst vindt. De stronk van de broccoli is een stuk harder en heeft daarom ook een iets langere kooktijd nodig. Voeg deze daarom als eerste toe aan de pan wanneer je hem wil gebruiken en voeg na 3 minuten de roosjes toe.

Polyfenolen

Wist je overigens dat broccoli echt een supergroente is? Het bevat namelijk zogenaamde polyfenolen die bijdragen aan een goede gezondheid en het is dan ook niet voor niks dat wij bij Fittergy gek zijn op broccoli. Ons advies aan jou is dan ook om, wanneer je dit nog niet doet, broccoli te integreren in jouw voedingspatroon om je gezondheid een extra boost te geven. De polyfenolen in broccoli hebben een ontstekingsremmende werking en gaan ongecontroleerde celdeling tegen waardoor het ook helpt om op gewicht te blijven!

Ben je nieuwsgierig geworden naar polyfenolen en wil je meer lezen hierover en over Fittergy? Of wil je graag afvallen en/of buikvet verliezen? Lees dan ook eens dit blog over het verliezen van buikvet, wellicht is dit jouw kickstart naar een gezondere lifestyle en een fitter en meer energiek lichaam!

Of ben je op zoek naar een makkelijkere manier om meer groenten en vitamines binnen te krijgen? Probeer dan onze Fittergy Greens eens, erg handig wanneer je het lastig vind om voldoende groente te eten of gewoon graag wat extra wil. Of als je geen broccoli lust natuurlijk ;).