groente stomen

Groente stomen, hoe doe je dat en waarom?

Bakken, grillen, koken, roosteren, rauw in salades, er zijn ontzettend veel mogelijkheden wat betreft het bereiden van groenten. Stomen is echter niet een van de meest populaire bereidingsmethoden in Nederland. Probeer het eens! Het is een erg handige, smakelijke en tevens gezonde bereidingswijze. We bespreken daarom het hoe en wat van (groenten) stomen en leggen daarnaast uit hoe je jouw groenten kunt stomen.

De voordelen

Je vraagt je misschien af waarom we een blog zouden schrijven over een specifieke bereidingswijze, dus dat vertellen we je maar al te graag. Stomen is namelijk een erg gezonde methode om groenten te bereiden. Dit komt met name door 2 factoren die van toepassing zijn op het stomen van groenten. Ten eerste is het zo dat je bij het stomen van groenten geen extra calorieën toevoegt aan je maaltijd omdat je, net als bij koken, geen vet nodig hebt bij deze bereidingswijze. De groenten garen namelijk letterlijk door de stoom die je creëert. Maar wat is dan het voordeel ten opzichte van koken hoor ik je denken? Heel simpel, bij koken breng je de groenten in direct contact met de hittebron, namelijk het water. Dit heeft als gevolg dat de producten die je kookt vitamines en mineralen verliezen aan het kokend water en door het directe contact met de hitte. Bij stomen stel je de groenten echter niet direct bloot aan de hittebron, maar gebruik je de stoom die van het kokende water afkomt als middel om de producten te garen. Zo zorg je er dus voor dat er minder van de vitamines en mineralen verloren gaan.

Hoe stoom ik mijn groenten?

Als je nog nooit groenten gestoomd hebt kan het even wennen zijn om op deze methode over te stappen, omdat kooktijden en de bereidingswijze verschillen van de manier waarop je normaliter kookt. Stomen is echter een simpele bereidingswijze en je hoeft er absoluut geen held in de keuken voor te zijn. Je kunt al stomen als je simpelweg een pan en een vergiet of zeef in huis hebt, maar er zijn ook hulpmiddelen verkrijgbaar die het stomen een stuk makkelijker en gebruiksvriendelijker maken. Zo kun je eens in de winkel of op internet kijken voor een stoommandje, deze zijn er in verschillende materialen, formaten en prijzen. Stomen is van oorsprong een Aziatische bereidingswijze en daar bereiden ze er dan ook complete maaltijden mee, traditioneel gezien gebruiken ze daar overwegend een bamboe stoommandje voor het bereiden van voedsel. Als je nieuwsgierig bent naar hoe ze daar hun eten bereiden kun je dus gaan voor een dergelijk stoommandje. Er zijn overigens ook speciale stoomovens waarin je dus maaltijden kunt bereiden met behulp van stoom.

Zodra je de benodigde spullen bij elkaar hebt om te kunnen stomen is het een fluitje van een cent. Vul het onderste stel van jouw materiaal met een laagje water en breng dit aan de kook. Bij stomen is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat het bovenste stel niet in aanraking komt met het water, wanneer dit wel het geval is ben je eigenlijk ‘gewoon’ aan het koken. Breng het water aan de kook, zet het bovenste deel, met het voedsel, erop en zet een bijpassende deksel op de pan zodat de stoom niet direct weg kan. Wanneer je stoom uit het deksel vandaan ziet komen is het tijd om het vuur laag te draaien, het voedsel is nu in de stoom aan het garen. Afhankelijk van het product is de stoomtijd wel altijd iets langer dan de kooktijd. Houdt over het algemeen een minuut of 3 extra aan voor gestoomde groente ten opzichte van de kooktijd.

Welke groenten zijn geschikt voor stomen?

In principe kun je vrijwel alle groenten die je normaliter kookt ook bereiden middels de stoom methode. Natuurlijk zijn er wel bepaalde groenten die meer geschikt zijn voor stomen dan anderen. Wij adviseren in ieder geval om de volgende groenten eens te bereiden middels stomen: broccoli, bloemkool, wortel, aubergine, asperges. babymaïs. peultjes, spinazie, koolsoorten en courgette. Zoek voor de zekerheid nog even op hoe lang de groenten naar jouw keuze nodig heeft om te garen in de stoom.

The Vegan Switch

Groenten zijn een belangrijk onderdeel van jouw gezondheid en zouden dus ook een prominente rol moeten spelen in je dagelijkse voedingspatroon. Logischerwijs behoren groenten tot de groep van ‘plantaardig’ voedsel, bij Fittergy hebben we een concept ontwikkeld rondom deze voedselgroep waarbij je jouw lichaam effectief gaat ontgiften tijdens een 10-daagse kuur, genaamd The Vegan Switch. Hierbij kun je tot liefst 4 kilo gewicht verliezen, een versterkte darmflora bewerkstelligen, een mooiere huid krijgen en krijg je meer energie en een fitter gevoel. Kijk snel op onze Vegan Switch pagina en schrijf je in! De resultaten zullen je niet teleurstellen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *