bloeddrukverlagende voeding

Bloeddrukverlagende voeding

Voeding en beweging zijn twee belangrijke factoren wanneer het gaat om het handhaven van een gezonde bloeddruk. Beide factoren kunnen er namelijk mede voor zorgen dat de bloeddruk op een gezond niveau blijft, maar kunnen daarnaast ook helpen om een te hoge bloeddruk te verlagen. Andersom kan het dus ook bijdragen aan het verhogen van de bloeddruk. Een verhoogde bloeddruk kan veel negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid en het is daarom uiterst verstandig en belangrijk om dit te voorkomen of te bestrijden. Wij begrijpen maar al te goed dat dit lastig is en daarom steken we graag een helpende hand toe middels dit blog. We leggen uit hoe een hoge bloeddruk kan ontstaan, welke factoren hier een rol bij spelen en hoe het kan worden ‘opgelost’. En natuurlijk hoe je (indirect) invloed kan uitoefenen met ”bloeddrukverlagende voeding”.

Hoe ontstaat het?

Een hoge bloeddruk (hypertensie) kan allerlei oorzaken hebben. Ten eerste spelen erfelijke factoren een rol, er zijn families waar een hoge bloeddruk bijna structureel voorkomt. Daarnaast zijn met name overgewicht, veel zout, drop en alcohol in de voeding, medicijnen, roken en het gebruik van de anticonceptiepil mogelijke oorzaken voor het ontstaan van een hoge(re) bloeddruk. Een (te) hoge bloeddruk wordt echter vaak geconstateerd zonder dat het duidelijk is wat nou precies de oorzaak is.

Wat betekent een hoge bloeddruk voor je gezondheid?

Een hoge bloeddruk is niet per definitie gevaarlijk, maar vooral op lange termijn kan het wel degelijk zorgen voor andere gezondheidsproblemen. Een langdurig verhoogde bloeddruk zorgt namelijk voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Voorbeelden van hart-en vaatziekten zijn een beroerte, nierschade en een hartinfarct.

Meten is weten

Het komt vaak voor dat mensen, zonder er weet van te hebben, een (te) hoge bloeddruk hebben. Dit is makkelijk verklaarbaar als je weet dat een hoge bloeddruk geen specifieke en herkenbare symptomen heeft. Het is dus verstandig om je bloeddruk te laten meten bij je huisarts, zo weet je zeker hoe het gesteld is met jouw bloeddruk. Afhankelijk van de uitkomsten van de meting kun je dan, in overleg met je arts, bespreken wat je hier zelf aan kunt doen en/of medicatie noodzakelijk is. Tijdens een dergelijke bloeddrukmeting worden de zowel de bovendruk (systolische bloeddruk) als de onderdruk (diastolische bloeddruk) gemeten. De bovendruk staat voor de druk wanneer het hart zich samentrekt en de onderdruk voor wanneer het hart weer ontspant. De bloeddruk is echter constant in verandering en verschilt per situatie. Lichaamshouding, activiteit en inspanning hebben allemaal hun weerslag op de bloeddruk. Om deze redenen volstaat één meting dan ook niet. Normaal gesproken zal de huisarts zeker twee á 3 metingen uitvoeren omdat dan pas echt iets gezegd kan worden over je bloeddruk.

Wanneer spreken we nou van een hoge bloeddruk/hypertensie? Er wordt dan met name gekeken naar de bovendruk, dus wanneer het hart zich samentrekt. Wanneer deze 140 mmHg of hoger is dan is er sprake van een hoge bloeddruk. We spreken echter ook van een hoge bloeddruk wanneer de onderdruk hoger is dan 90 mmHg. Een combinatie van beide, dus een bovendruk van 140 of hoger én een onderdruk van 90 of hoger staat natuurlijk ook voor een hoge bloeddruk.

Concrete tips en adviezen

Ter voorkoming van een hoge bloeddruk of wanneer je een hoge bloeddruk hebt is het verstandig om de volgende tips en adviezen ter harte te nemen. Al deze tips en adviezen zijn uiteindelijk terug te voeren op een gezonde lifestyle en daarom durven wij ook wel te zeggen dat een gezonde lifestyle dé sleutel is voor een goede gezondheid. En dus ook ter voorkoming van een (te) hoge bloeddruk en alle mogelijke gevolgen van dien.

  • Rook jij? We vertellen je niks nieuws, maar het is voor jezelf en je gezondheid allesbehalve een overbodige luxe om te stoppen. Het is zeer schadelijk voor hart- en bloedvaten en kan zodoende bijdragen aan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
  • Lichaamsbeweging en/of sporten zijn ook uiterst belangrijk. Minstens vijf dagen per week 30 minuten sporten of intensief bewegen is hierbij een goede regel om aan te houden. Als je niet wilt sporten dan kun je bijvoorbeeld stevig wandelen of fietsen. Niet met een elektrische fiets natuurlijk.
  • Gezond eten is een belangrijke factor voor een goede gezondheid en dus ook voor een goede gezondheid van hart- en bloedvaten. Eet voldoende groenten en fruit, minder zout en zo weinig mogelijk verzadigde vetten. Vervang verzadigde vetten door onverzadigde vetten. Voorbeelden hiervan zijn het vervangen van (room)boter door plantaardige vetten of oliën. Varkensvlees bevat bijvoorbeeld ook relatief veel verzadigd vet terwijl vette vis zoals zalm en makreel juist rijk zijn aan onverzadigde vetten. Ook noten, pitten en zaden bevatten gezonde onverzadigde vetten.
  • Heb je overgewicht? Dan is het, ook voor je hart- en bloedvaten, verstandig om wat gewicht te verliezen
  • Stress is een factor die kan bijdragen aan een hoge bloeddruk en het eventuele ontstaan van hart- en vaatziekten.
  • Gebruik niet te veel zout en check producten op het zoutgehalte. 6 gram zout per dag is de bovengrens maar liever neem je niet (veel) meer dan 2 gram per dag. Op die manier houd je je hart makkelijker gezond.
  • Pas op met het gebruik van pijnstillers. Pijnstillers zoals ibuprofen en diclofenac kunnen de bloeddruk verhogen.
  • Drink zo weinig mogelijk alcohol. Kun je het toch niet laten? Dan is voor een goede gezondheid van hart- en bloedvaten één glas per dag echt het maximum.
  • Zorg ervoor dat je een gezond cholesterolgehalte in het bloed hebt. Laat dit meten bij de huisarts en neem, afhankelijk van de uitslag, eventuele maatregelen.

 

Goede voeding

We gaven al aan dat zout, drop en ook zoethoutthee beperkt geconsumeerd moeten worden voor het behoud van een gezonde bloeddruk. Waarom vraag je je wellicht af?

Laten we beginnen bij het zout. Veel mensen denken dat het wel meevalt met de hoeveelheid zout die ze eten. Feit is echter dat zo’n 85% van de Nederlandse bevolking te veel zout eet en dit heeft zijn weerslag op de gezondheid van het hart en bloedvaten. Vaak hoor je iets in de trant van ”ik voeg geen zout toe aan mijn eten”. Dit is natuurlijk op zichzelf een goede insteek, ware het niet dat het merendeel van zout in de voeding al aan de producten die je koopt is toegevoegd. Je krijgt dus niet veel zout binnen door het zout dat je zelf over je eten strooit, maar door de producten uit de winkels. Wat doe je hieraan? Zo weinig mogelijk kant- en klaar voedsel aanschaffen en zo veel mogelijk vers. Verse producten bevatten logischerwijs geen toegevoegd zout. Verder zijn er ook voor zoutrijke producten ”betere” alternatieven zoals zoutarme bouillon en Lo-Salt. Let dus goed op labels en check of de producten die jij koopt (veel) toegevoegd zout bevatten.

Dan blijven drop en zoethoutthee nog over. De reden waarom je deze producten het beste in beperkte mate kunt consumeren is redelijk simpel. Ze bevatten beide namelijk één en dezelfde stof, genaamd glycyrrhizine. Deze stof staat erom bekend bloeddrukverhogend te werken en het is dus raadzaam om voorzichtig om te gaan met de consumptie van deze producten. Een aantal dropjes of een kopje heerlijk verwarmende zoethoutthee kunnen absoluut geen kwaad maar houd het binnen de perken, dan is er niets aan de hand.

Sportvasten en The Vegan Switch

De twee lifestyle programma’s van Fittergy, namelijk Sportvasten en The Vegan Switch zijn bij uitstek goede methodes om een gezonde lifestyle aan te leren. Daarbij kunnen ze dus ook bijdragen aan een goede en langdurige gezondheid van hart- en bloedvaten en op den duur zelfs helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Dat is een prettige bijkomstigheid toch? Daarnaast zijn het ook gewoon leuke uitdagingen waarbij je van verscheidene voordelen geniet waaronder het verliezen van gewicht en (buik)vet en een fitter gevoel. Wil je graag meer informatie of kun je niet wachten om je in te schrijven? Klik dan hier voor Sportvasten en/of hier voor The Vegan Switch. Of neem natuurlijk vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of een van onze social media kanalen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *