Avocado gezond

Avocado, gezond?

Avocado’s, wie houdt er niet van? Deze heerlijke vrucht, afkomstig uit warmere oorden zoals Brazilië en Mexico, is de laatste jaren in rap tempo erg populair geworden in Europa. We zitten met zijn allen massaal avocado te eten, met name omdat ze simpelweg zo lekker zijn. Veel mensen weten ook wel dat avocado’s gezond zijn, maar waar dit precies door komt is niet voor iedereen bekend. In het blog van vandaag leggen we uit wat avocado’s gezond maakt.

Gezondheidsvoordelen

Ten eerste wordt de avocado in Nederland onder groenten geschaard, wat betekent dat het eten van avocado meetelt voor jouw dagelijkse portie groente. Dit is natuurlijk goed nieuws, omdat het voor de meesten van ons geen straf is om avocado’s te eten. Zo kun je dus aan je dagelijkse portie groente komen door iets te eten dat je ook nog eens erg lekker vindt. Het voedingscentrum heeft de avocado dan ook een plekje gegeven in de Schijf van vijf.

De avocado onderscheid zich echter van vrijwel alle andere groentesoorten doordat deze een afwijkend nutriëntenprofiel heeft. De kans is groot je dit allang wist, maar avocado’s bevatten veel vetten. Dat klinkt misschien niet per se gezond, ware het niet dat de avocado met name onverzadigd vet bevat. Onverzadigde vetten zijn ‘goede’ vetten en zijn in tegenstelling tot (veel) verzadigde vetten goed voor je gezondheid. Hoe veel vet bevat een avocado dan precies? Een hele avocado bevat maar liefst 35 gram vet, wat ook betekent dat een avocado calorierijk is. Zo levert één avocado zo’n 360 calorieën. Ter vergelijking, om aan dezelfde hoeveelheid calorieën te komen moet je 1,5 kilo bloemkool eten of ruim één kilo wortel. Probeer dat maar eens weg te krijgen!

In een avocado zitten met name veel oliezuren, oliezuur is dus een onverzadigd vet en behoort tot de gezonde vetten. Het eten van onverzadigde vetten heeft een gunstig effect op de gezondheid en draagt bij aan het verlagen van het LDL-cholesterol in het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol, het ‘slechte’ cholesterol, is ongunstig voor de gezondheid en kan op lange termijn leiden tot een hoger risico op hart- en vaatziekten. Het lijkt echter niet verstandig om een hele avocado per dag te eten, omdat je gedurende de rest van de dag naar alle waarschijnlijkheid ook nog wel wat onverzadigde vetten eet. En voor alles geldt dat té veel van een voedingsstof of product niet goed is, dus ook voor avocado. Kies er dan ook liever voor om een halve avocado te nemen of zelfs een kwart, en bewaar de rest voor later in de week en eet geen grote hoeveelheden avocado per week. Wissel liever af met andere groenten, zo blijft het ook lekker. Het spreekwoord luidt niet voor niets ‘verandering van spijs doet eten’.

Tevens bevat een avocado, in vergelijking met andere vruchten, veel kalium wat de activiteit van spieren reguleert en het lichaam beschermt tegen cardiovasculaire ziekten (Canciam et al., 2008). Ook zijn avocado’s een bron van glutathion. Glutathion is een sterke anti-oxidant die actief is tegen potentiële carcinogene dreigingen (Wang et al., 2012).

The Vegan Switch

Vanzelfsprekend behoren avocado’s tot de plantaardige voedingsmiddelen. Deze plantaardige voedingsmiddelen zijn de basis van het nieuwe concept ‘The Vegan Switch‘, dit is een 10-daagse kuur waarbij je jouw lichaam effectief gaat ontgiften. Het is niet zomaar een concept, maar gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten die hebben aangetoond dat je beter ontgift door veel plantaardige voeding tot je te nemen en daarnaast een aantal veganistische dagen te handhaven. Benieuwd naar The Vegan Switch en wil je ook liever vandaag dan morgen beginnen? Klik dan hier voor meer informatie en schrijf je in!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *