cholesterol verlagen

Wil jij je cholesterol verlagen?

Cholesterol is al jaren een thema in de voedingswereld en veel mensen ondervinden cholesterolgerelateerde klachten of horen van de huisarts of in het ziekenhuis dat zij een te hoog gehalte aan cholesterol in het bloed hebben en anders moeten eten. Welke voedingsmiddelen zijn nou cholesterol verhogend en welke hebben een verlagend effect? En wat doet cholesterol eigenlijk in je lichaam? In dit blog geven we jou een inkijkje in de wondere wereld van cholesterol en proberen we wat duidelijk te scheppen omtrent wat wel en niet gezond is wanneer het gaat om cholesterol.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een bouwstof die je lichaam nodig heeft en wordt voor het overgrote deel door het lichaam zelf aangemaakt, dit proces vindt plaats in je lever. In tegenstelling tot wat veel mensen dus denken komt er maar een klein deel van het cholesterol je lichaam binnen via je voeding. We onderscheiden twee verschillende soorten cholesterol in het lichaam, en het is belangrijk dat deze twee vormen van cholesterol in een goede verhouding tot elkaar staan. De twee soorten cholesterol in het lichaam zijn het HDL en het LDL cholesterol, hier heb je wellicht al eens van gehoord. Deze letters staan voor High Density level Lipoproteins en Low Density level Lipoproteins. Ofwel de HDL cholesterol heeft een hoge dichtheid en de LDL een lage dichtheid. De LDL en HDL zijn als het ware de vervoersmiddelen voor cholesterol, het is namelijk cholesterol dat is gekoppeld aan een specifiek eiwit (lipoproteïne) waardoor het door het bloed vervoerd kan worden. Maar wat betekent dit nou, en is dit verschil belangrijk? Dit verschil is wel degelijk belangrijk omdat, zoals eerder aangegeven, een gezonde verhouding ofwel balans tussen deze twee soorten cholesterol in het lichaam van essentieel belang is voor de gezondheid. Een scheve verhouding kan namelijk leiden tot gezondheidsklachten, met name het risico op hart- en vaatziekten wat nog altijd wereldwijd de nummer 1 doodsoorzaak is.

LDL versus HDL

We hebben al even kort benoemd dat er in principe twee verschillende vormen van cholesterol voorkomen in ons lichaam. Het is echter zo dat een van deze twee soorten cholesterol schadelijker is voor onze lichamen dan de ander. LDL-cholesterol kan namelijk, wanneer er te veel van aanwezig is in je lichaam, schadelijk zijn. Wat deze vorm van cholesterol doet in je lichaam is bijvoorbeeld het herstellen van beschadigingen in weefsels, dus op zich is dat prima. Echter, wanneer er te veel van deze vorm van cholesterol aanwezig is in het bloed, blijft het mogelijk plakken in de bloedvaten en dit kan schadelijk zijn. Dit kan namelijk op den duur leiden tot het ontstaan van ‘plak’ waardoor de bloedvaten langzaam maar zeker dichtslibben wat de doorstroming van het bloed bemoeilijkt. Een onwenselijk effect natuurlijk. We noemen dit ook wel arteriosclerose, ofwel slagaderverkalking. Zodoende kan een te hoog gehalte van LDL cholesterol dus leiden tot het ontstaan van hart-en vaatziekten.

HDL-cholesterol daarentegen voert het cholesterol weg naar de lever waar het afgebroken kan worden en het lichaam kan verlaten via de ontlasting en gal. Dit heeft, in tegenstelling tot LDL, juist een beschermende werking tegen het ontstaan van hart-en vaatziekten. Het is dus belangrijk om te zorgen voor de aanwezigheid van het goede cholesterol, namelijk de HDL variant. Een hoog cholesterolgehalte is dus vooral schadelijk wanneer deze voorkomt in de LDL variant. Voor de veiligheid is het verstandig om ervoor te zorgen dat de cholesterolwaarden in je bloed niet te hoog zijn, en dat ook de cholesterolratio (verhouding tussen LDL en HDL) niet te hoog is. We gaan je hier niet lastigvallen met wat de cholesterolwaardes in je lichaam idealiter moeten zijn, maar deze kun je raadplegen op de website van het Voedingscentrum en laten checken bij je huisarts middels een bloedonderzoek.

Hoe ontstaat een te hoog cholesterolgehalte?

Er zijn een aantal factoren die invloed hebben op het ontstaan van een te hoog cholesterolgehalte. Ongezond leven is een van deze oorzaken. Zo is gezond eten belangrijk, dus zorg ervoor dat je zoveel mogelijk gezonde voeding tot je neemt. Daarnaast kunnen ook roken, weinig beweging en een hoge inname van verzadigd vet het evenwicht van het cholesterol in je lichaam verstoren wat kan leiden tot gezondheidsklachten. Stoppen met roken is dus een wijs besluit, niet alleen om je verhoogde cholesterol aan te pakken maar roken levert zoals bekend een heel scala aan mogelijke nadelige effecten op je gezondheid op en kan dus ook zorgen voor een hoog cholesterol. Helaas is het ook zo dat erfelijke factoren een rol spelen bij de cholesterolhuishouding in je lichaam. Sommige mensen hebben namelijk aanleg voor een (sterk) verhoog cholesterolgehalte in het bloed. Daarnaast zijn ook overgewicht, diabetes type 2 en een traag functionerende schildklier indicatoren voor het ontstaan van een verhoogd cholesterol. Een gezond gewicht is dus altijd wenselijk, ook wat betreft het voorkomen van een verhoogd cholesterol.

Wat kan ik eraan doen?

Gelukkig kun je zelf veel doen om je cholesterol op een gezond niveau te krijgen en zo het risico op aandoeningen zoals hart-en vaatziekten te verkleinen, en hiervoor heb je niet per definitie cholesterolverlagende medicijnen nodig. Er zijn specifieke voedingsmiddelen die een directe link hebben naar het verhogen of het verlagen van het cholesterolgehalte in je lichaam. Zoals veel mensen waarschijnlijk wel weten hebben eieren de neiging om je cholesterol te doen stijgen, al zijn er tegenwoordig ook wetenschappers die claimen dat eieren neutraal zijn en dus niet bijdragen aan een verhoging van het cholesterol, dus we raden je niet af om eieren te eten, zeker niet wanneer je vegetarisch bent. Eieren zijn namelijk een belangrijke bron van vitamine B12, met name voor vegetariërs omdat zij deze vitamine minder binnenkrijgen vanwege het gemis aan vlees en vis. Waarschijnlijk minder bekende stoffen die bij kunnen dragen aan een verhoging van het cholesterol zijn ongefilterde koffie en alle transvetzuren. Transvetzuren zijn vetzuren die eigenlijk alleen voorkomen in bewerkte producten, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan koekjes, gebak en snoep. Ook DHA (docosahexaeenzuur), een vetzuur dat voorkomt in vis kan het cholesterol doen stijgen, echter is er wel aangetoond dat de visvetzuren EPA en DHA het risico op hart- en vaatziekten juist verkleinen.

Welke producten moet je juist wel eten als je je cholesterol wil verlagen of op peil wil houden? Haverproducten zoals havermout en spelt doen het cholesterol dalen en zijn dus een goede keuze. Ook sojaproducten, noten en peulvruchten hebben een gunstige werking op je cholesterol. En laten wij bij Fittergy nou net deze producten aanbevelen en gebruiken in zowel ons Sportvasten programma als in The Vegan Switch! Daar komt nog bij dat vasten volgens verschillende onderzoeken ook een positief effect heeft op je cholesterol, omdat vasten werkt op het enzym in de lever dat de aanmaak van cholesterol regelt en deze aanmaak zodoende vermindert.

Samengevat is het voorkomen of bestrijden van een hoog cholesterolgehalte dus voor een groot deel afhankelijk van je levensstijl. Eet jij gezond, beweeg je genoeg en rook je niet dan is er niet veel reden om je zorgen te maken. Voor een extra boost voor je gezondheid of een verandering in je lifestyle ben je bij ons altijd welkom en aan het juiste adres. Velen gingen je al voor met Sportvasten en The Vegan Switch, en met succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *