Vitamine B12 suppletie

Vitamine B12 tekort

Je hebt vast wel eens van vitamine B12 gehoord en misschien weet je ook wel in welke voedingsmiddelen het voorkomt. Daarnaast heb je mogelijk ook wel al eens eerder wat gelezen over een mogelijk tekort aan vitamine B12, waar dit toe kan leiden en of je suppletie van deze vitamine zou moeten nemen. Dit is erg afhankelijk van je situatie en jouw voedingspatroon. Wij proberen jou een korte handleiding te geven over vitamine B12, zodat je voor jezelf kunt beslissen of je mogelijk een tekort hebt of niet en op welke manier jij dit het beste kunt verhelpen of voorkomen.

Hoe ontstaat een B12 tekort

Een vitamine B12-tekort is logischerwijs niet wenselijk en wil je dan ook voorkomen. Vitamine B12, ofwel cobalamine, is erg belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen in je lichaam welke op hun beurt weer een grote rol spelen in het vervoeren van zuurstof in je bloed. Ook is B12 van belang voor een goede werking van het zenuwstelsel en zo kunnen we stellen dat het een onmisbare vitamine is voor je lichaam. Echter komt B12 uitsluitend voor in dierlijke producten waardoor het voor bepaalde groepen zoals vegetariërs en met name veganisten lastig is om genoeg van deze vitamine binnen te krijgen. Voorbeelden van producten die rijk zijn aan B12 zijn vlees, vis, eieren en melkproducten. Simpel gezegd loop je dus een risico op een tekort wanneer je geen van deze producten eet en daarnaast ook geen producten eet met toegevoegd B12. Om vitamine B12 op te kunnen nemen wordt het in de dunne darm gekoppeld aan de IF (intrinsic factor). Sommige mensen maken deze IF weinig of niet aan waardoor de opname van vitamine B12 wordt verstoord.

De gevaren van een vitamine B12 tekort

Wanneer jij dus weinig dierlijke producten eet en een tekort aan B12 creëert zal dit leiden tot bloedarmoede met als gevolg lichamelijke klachten zoals vermoeidheid, duizeligheid en zelfs hartkloppingen. Het kan ook een negatief effect hebben op je zenuwstelsel waardoor je tintelingen krijgt, geheugenverlies, coördinatiestoornissen of spierzwakte. Allemaal zeer onwenselijk natuurlijk, daarom is een tekort aan B12 niet goed. Wanneer je niet vegetarisch of veganistisch bent is het dus verstandig om regelmatig gebruik te blijven maken van producten rijk aan B12.

Suppletie van vitamine B12?

Gelukkig zijn er veel vitamine B12 supplementen verkrijgbaar die je kunt nemen als je te weinig binnenkrijgt of wanneer je vegetarisch of veganistisch bent. Zo kun je een tekort makkelijk voorkomen. Heb jij onverklaarbare klachten zoals vermoeidheid en duizeligheid? Dan is het raadzaam om voor jezelf te controleren hoe je vitamine B12 inname is. Dit kan op de website van het voedingscentrum waar je in de Eetmeter kunt invullen wat je eet en vervolgens de hoeveelheid vitamine B12 kunt checken. Erg handig wanneer je twijfelt over suppletie. Je kunt natuurlijk ook even naar de huisarts gaan, doe dit vooral wanneer je vitamine B12 inname lager is dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid omdat een tekort tot gezondheidsproblemen kan leiden terwijl dit dus makkelijk te voorkomen is door een ander voedingspatroon en/of suppletie. Neem in dat geval dus altijd het zeker voor het onzekere en bezoek je huisarts.

Wil jij ook het zekere voor het onzekere nemen of ben je erachter gekomen dat je een tekort hebt of wil je gewoon graag een B12 supplement? Bestel ons vitamine B12 supplement om je gezondheid een boost te geven. Er is geen bewijs voor nadelige effecten van een hoge inname van vitamine B12 dus suppletie is veilig!