bieten blog

De gezondheidsvoordelen van rode bieten

Er is veel onderzoek gedaan naar de gezondheidsvoordelen van de bescheiden rode biet en zodoende is ook uit onderzoek gebleken dat deze groente erg goed past binnen het kader van gezonde voeding. Tot op heden is er in onderzoek dat is uitgevoerd bij mensen aangetoond dat het eten van rode bieten een gunstig effect heeft op het voorkomen en tegengaan van een hoge bloeddruk, het remmen van ontstekingen en het tegengaan van oxidatieve stress. Oxidatieve stress heeft een negatief effect op de werking van de stofwisseling. Het eten van rode bieten verbetert daarnaast ook nog de doorbloeding van de hersenen en beschermt tegen hart-en vaatziekten. Dat zijn een hoop gunstige effecten voor een bescheiden groente als de rode biet. We zullen deze voordelen hieronder dan ook nog verder toelichten zodat je een beter beeld krijgt.

Bloeddruk verlagend

Het bloeddruk verlagende effect van de rode biet is toe te schrijven aan de nitraten die van nature voorkomen in verschillende groenten zoals bietjes en spinazie. Rode bieten bevatten dus veel nitraat en hiervan is aangetoond dat het een gunstig effect heeft op je bloeddruk, het hoogste gehalte aan nitraat komt voor in de stengel en het blad van de biet en deze kun je ook prima eten of gebruiken in een smoothie of sapje.

Ontstekingsremmende werking

Rode bieten danken hun karakteristieke sterke rode kleur aan de aanwezigheid van betalaïnen. Meer specifiek bevatten ze twee soorten betalaïnen, te weten betacyanine en betaxanthine. Eerstgenoemde komt voor in de knol van de biet en laatstgenoemde bevind zich vooral in het blad. Betacyanine heeft een paarsrode kleur waardoor het de biet dus zijn opvallende rode kleur geeft, terwijl betaxanthine een meer gelige kleur afgeeft waardoor het blad van de biet dus een andere kleur heeft dan de knol. Het eten van rode bieten zorgt ervoor dat ontstekingsprocessen in je lichaam geremd worden vanwege de aanwezigheid van deze betalaïnen in de biet. Bieten zijn ook nog eens erg effectief in het ontgiften van je lichaam omdat ze, met behulp van betaline, giftige stoffen neutraliseren en uitscheiden.

Bieten, lekker slim!

Een onderzoek bij oudere mensen heeft aangetoond dat het consumeren van nitraatrijke groenten zoals rode bieten een positief effect heeft op de doorbloeding van essentiële delen in de hersenen die zijn betrokken bij het regelen van je uitvoerende vermogen.

Wapen tegen hart-en vaatziekten

Het eten van rode (rauwe) bieten, het drinken van rode bietensap en het eten van andere soorten groente en fruit die rijk zijn aan nitraten is mogelijk een goedkope, praktische en smakelijke manier om hart-en vaatziekten te voorkomen en/of te behandelen. Eigenlijk zijn alle gezondheidsvoordelen van de rode bieten dus terug te voeren op de aanwezigheid van nitraat in de rode biet. Daarnaast bevat een rode biet weinig calorieën, veel vitamine c en andere vitaminen en mineralen. Zo bevat 100 gram rode biet liefst 5 mg vitamine C (goed voor je weerstand en de opname van ijzer) en 300 mg kalium (ongeveer 10% van je dagelijkse behoefte), wat ook weer een gunstig effect heeft op je bloeddruk. Neem liefst een aantal keer per week een portie rode bieten, wat neerkomt op 200 á 300 gram, om optimaal te profiteren van de gezondheidsvoordelen van dit mooie product.

Het lijkt dus raadzaam om deze heerlijke en supergezonde groente toe te voegen aan je voedingspatroon. Het hoeft natuurlijk niet elke dag, maar eet het liefst wel een aantal keer in de week nitraatrijke groenten. Wil je een lekker gerecht maken met rode bieten? Ook daar kunnen wij je van dienst zijn. Kijk hier voor een overheerlijke rode bieten salade recept!

 

The Vegan Switch

Bij Fittergy zijn we fan van rode bieten vanwege al deze gezondheidsvoordelen maar ook omdat ze gewoon erg lekker zijn en niet veel van het milieu vragen.  Dit komt doordat ze gewoon in Nederland verbouwd kunnen worden en dus geen ellenlange reis hoeven af te leggen die bijdraagt aan de milieuvervuiling. Middels The Vegan Switch willen we je helpen je lichaam te ontgiften en hierbij kun je ook van deze oer-Hollandse groente eten, je eet dan namelijk veel plantaardig voedsel en dus groentes. Doe jij gezellig mee met The Vegan Switch en geef je een boost aan je gezondheid? Wij dagen je uit!

Goedkoop!

Een laatste prettige bijkomstigheid is dat een pakje voorgekookte bieten van een halve kilo maar ongeveer een euro kost in de supermarkt, maar ook verse ongekookte bieten zijn erg goedkoop! Lekker wanneer je ze besprenkelt met olijfolie en zout, inpakt in aluminiumfolie en bereid in de oven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *