fruit-bowl-1517740_1920

Buikvet verbranden doe je zo

We willen allemaal een lichaam hebben waar we ons prettig in voelen en voor veel van ons komt dat neer op een slank figuur of in ieder geval een lichaam met zo weinig mogelijk buikvet. Maar het verbranden en dus verliezen van buikvet blijkt vaker wel dan niet een hele klus. Herken je dit? En ga je elke dag naar de sportschool en eet je gezond maar lukt het niet om gewicht en/of buikvet te verliezen? Lees dan vooral snel verder en je zult zien hoe dit komt en wat je er aan kunt doen zodat je op weg kunt naar een slanker lichaam en een platte buik.

Negatieve energiebalans

De meest gangbare methode om af te vallen en dus vet te verliezen op weg naar een strakke buik is het creëren van een negatieve energiebalans. Een negatieve energiebalans komt er simpelweg op neer dat je minder calorieën uit je voeding haalt ten opzichte van het aantal calorieën dat je dagelijks verbrandt en dit zou er uiteindelijk voor moeten zorgen dat je gewicht en dus ook (buik)vet verliest. Toch leert de praktijk ons dat dit bij veel mensen niet werkt. Je eet elke dag gezond en doet heel erg goed je best in de sportschool om zodoende vet te verbranden maar als puntje bij paaltje komt ben je niet tevreden met het resultaat. Hier wordt het interessant, je hebt namelijk minder gegeten dan je eigenlijk nodig hebt maar bent misschien nog geen kilo afgevallen. Het zou dan heel goed kunnen dat dit komt omdat er nog te veel visceraal vet in je lichaam zit. Visceraal vet is het vet dat zich ophoopt rondom je organen en dus binnenin je lichaam zit, dit is dus niet het zichtbare vet dat je ziet wanneer je in de spiegel kijkt. Om het buikvet dat zich aan de buitenkant van je lichaam bevindt te kunnen verbranden moet je namelijk eerst het visceraal vet, oftewel het vet aan de binnenkant van je lichaam, verbranden. Uit de wetenschappelijke literatuur is gebleken dat een grotere spiermassa en een hogere mate van lichamelijke activiteit bijdraagt aan het verminderen van het visceraal vet en zodoende wordt het voor jou dus makkelijker om buikvet te verliezen. Sla jij dus af en toe de sportschool over terwijl je eigenlijk wel moet gaan? Niet doen! Zorg ervoor dat je geen spiermassa verliest en kom liever zelfs aan in spiermassa zodat je meer vet kunt verbranden.

 

Zorg voor een volle fruitschaal!

Lichamelijke activiteit, sporten en een grotere spiermassa dragen dus bij aan het verliezen van vet, maar is voeding dan niet belangrijk? Natuurlijk is ook een gezond voedingspatroon belangrijk als jij vet wil verliezen, maar alleen minder calorieën eten helpt dus niet altijd. Geen zorgen, er zijn voldoende mogelijkheden als het om voeding gaat die jou kunnen helpen bij het bereiken van je doel. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond dat, bij zowel mannen als vrouwen, de consumptie van zoete tussendoortjes in negatieve zin samenhangt met de ontwikkeling en het behoud van visceraal vet. Probeer s avonds als je trek hebt dus niet naar een koekje te grijpen maar neem liever een (extra) stuk fruit. Dit is niet alleen een gezonde manier om je voeding aan te passen maar kan jou, als je toch bezig bent met het verliezen van vet, helpen bij het snel afvallen. Ditzelfde onderzoek heeft namelijk ook nog eens een positief effect gemeten van het eten van fruit op het verlagen van visceraal vet. Zorg er dan wel voor dat je voldoende varieert in de soorten fruit die je eet, want elke fruitsoort bevat weer andere vitamines en mineralen en in een verschillende verhouding. Blauwe bessen zijn bijvoorbeeld erg goed voor je omdat deze veel vezels bevatten en rijk zijn aan vitamine C en K. Daarnaast beschermen ze het lichaam ook nog eens tegen vrije radicalen welke schadelijk voor het lichaam zijn en veroudering veroorzaken. Dus als je verschijnselen van veroudering wil uitstellen is het raadzaam om blauwe bessen in je voedingspatroon te hebben. Als je daarnaast ook nog bramen eet zorg je ervoor dat je huid gezond blijft, omdat deze vrucht veel antioxidanten bevat zoals de veelbesproken polyfenolen. Ook kunnen bramen je bloedsuikerspiegel stabiliseren omdat de suikers in bramen voorkomen in de vezels. Daardoor minder snel worden opgenomen in je lichaam dan bijvoorbeeld glucose. Winst dus!

Intermittent fasting

Daarnaast kun je ook meer vetmassa verliezen door een periode van vasten toe te passen. Zo kun je ervoor kiezen om een tijdje aan intermittent fasting te doen. Intermittent fasting komt er op neer dat je gedurende een bepaalde periode (bijna) niets eet. Zodoende geef je je stofwisseling een boost omdat je lichaam gewend is aan constante energie. Wanneer het lichaam dan opeens voor een langere periode (van bijvoorbeeld 16 uur of langer) geen voedingsstoffen binnen krijgt moet het ergens anders energie vandaan gaan halen. Er zijn dan geen koolhydraten meer beschikbaar om te gebruiken voor energie en je lichaam gaat dan op zoek naar een andere bron, namelijk vet. Het lichaam gaat dan dus je vetreserves, die je gedurende de periode dat je regelmatig at en (veel) koolhydraten tot je nam hebt opgebouwd, gebruiken als energiebron en zodoende ga je dus vet verbranden en verliezen. Nu is het best lastig om je er zelf toe te zetten om te gaan vasten en om dit dan ook vol te houden. Daarnaast moet je voor een snel en optimaal resultaat ook nog eens kennis hebben over welke producten en voedingsstoffen je juist wel of niet moet nemen. Je wil bijvoorbeeld geen tekort aan vitamines krijgen en je wil tijdens het vasten natuurlijk ook gezond en zo energiek mogelijk blijven. Dus zou jij je gezondheid graag een boost geven en tegelijkertijd vet verliezen door middel van vasten maar vind je het lastig om hier zelf aan te beginnen? Geen enkel probleem, bij Fittergy hebben we namelijk een Sportvasten programma dat jou op weg kan helpen naar een gezonde(re) lifestyle waarbij je ook nog eens binnen 10 dagen twee tot 6 kilo lichaamsgewicht kunt verliezen en je overtollige buikvet gedag kunt zeggen. Klinkt goed toch?

Tijdens het Sportvasten ga je veel voeding tegenkomen die ook terugkomt in het mediterraans dieet zoals olijfolie, noten, groenten, fruit en peulvruchten. Dit is natuurlijk niet voor niks zo bedacht. Dit zijn namelijk producten die veel voedingsstoffen bevatten en je zodoende een vol gevoel geven zodat het makkelijker is om daarna een tijdje te moeten vasten. Sommige voeding uit het mediterraans dieet die je ook gaat eten tijdens (en het liefst ook na) het Sportvasten bevatten echter ook specifieke stoffen die een gunstig effect lijken te hebben op je gezondheid. Een van deze stoffen zijn de zogenaamde polyfenolen en deze komen onder anderen voor in broccoli, kurkuma en groene thee. Deze stoffen blijken een remmende werking te hebben op ongecontroleerde celdeling wat ervoor zorgt dat je makkelijker gewicht kunt verliezen en dragen ze in positieve zin bij aan de stofwisseling. Tevens hebben ze een anti-ontstekingswerking.

Laag in koolhydraten

Er komen de laatste jaren erg veel nieuwe diëten tevoorschijn en deze zijn over het algemeen een tijdje een hype om vervolgens weer uit het zicht te verdwijnen. Tegenwoordig hoor je waarschijnlijk veel over koolhydraat arm eten, veel mensen volgen namelijk een dieet dat laag is in koolhydraten. Niet iedereen gelooft echter in een koolhydraat arm dieet of mensen vinden het gewoon te moeilijk om een dergelijk dieet te volgen en vol te houden. Dit is begrijpelijk, aangezien de meeste mensen juist erg houden van voedsel dat rijk is aan koolhydraten. Kijk maar eens naar ons voedingspatroon dat onder anderen bestaat uit brood, pasta, rijst, aardappels en granen. Dit zijn allemaal producten die veel koolhydraten bevatten en die je dus zou moeten vermijden tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieet. In de praktijk blijkt dit dus voor velen van ons erg lastig en onrealistisch. Het is erg verleidelijk om na een tijdje weer terug te grijpen naar oude gewoonten en voor je het weet zit je weer elke ochtend en middag brood te eten en schuif je in de avond weer aan voor een lekker bord pasta. Niks mis mee toch? In principe niet, maar als je graag gewicht en vet wil verliezen lijkt het raadzaam om niet te veel koolhydraten tot je te nemen. Tijdens het Sportvasten zul je gedurende een periode van 10 dagen eerst je voeding gaan afbouwen, vervolgens gaan vasten om daarna je voeding weer op te bouwen naar een normaal voedingspatroon. Je zult dus voor een korte periode ook minder koolhydraten gaan eten, maar na het Sportvasten mag je gewoon weer koolhydraten eten. Dat is nou ook precies waarom je Sportvasten zou moeten proberen, je hoeft je namelijk niet gedurende een lange periode aan een extreem streng dieet te houden om resultaat te boeken en vervolgens weer terug te vallen en aan te komen. Sportvasten geeft jou de houvast die je nodig hebt om ook na het vasten je gewicht op peil te houden. Daarnaast heeft een lage inname van koolhydraten een aantal positieve effecten op je gezondheid zoals lagere bloedglucose en insuline waardes. Je zult je zodoende fitter en energieker dan ooit voelen en minder last hebben van pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel die ervoor zorgen dat je energie schommelt van erg energiek naar moe en futloos. Prettige bijkomstigheid toch?

Vegan challenge

Een 48 uur durende ”Vegan Challenge” die is uitgevoerd in de vorm van een wetenschappelijk onderzoek bij zowel mannen als vrouwen heeft aangetoond dat het doen van een dergelijke challenge een positief effect kan hebben op je gezondheid. Zo werden er na deze 48 uur durende uitdaging significante verschillen gemeten wat betreft de verbetering van de stofwisseling, het verlagen van de insuline waardes in het bloed en verhoogde waardes van magnesium. Magnesium is belangrijk als het gaat om de vorming en opbouw van botten en spieren en speelt ook een rol bij overdracht van zenuwprikkels.

Is Sportvasten niks voor jou of heb je dit al gedaan en wil je iets nieuws of anders proberen? Dan is onze ”The Vegan Switch” misschien wel iets voor jou. Dit is een kuur die is ontwikkeld op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten waarbij je je voeding gedurende 10 dagen gaat afbouwen naar een veganistisch eetpatroon (je zult echter niet helemaal veganistisch hoeven te eten!) op basis van veel plantaardige voeding om zodoende je lichaam effectief te ontgiften. Zo zul je veel groene groenten gaan eten en als je goed hebt opgelet dan weet je nog dat bijvoorbeeld broccoli rijk is aan polyfenolen die een positief effect hebben op je stofwisseling en ongecontroleerde celdeling remming waardoor je makkelijker gewicht verliest. Ook tijdens het volgen van ”The Vegan Switch” kun je dus gewicht en vet verliezen! Daarbij draagt de voeding in deze kuur ook nog eens bij aan een betere darmflora, een fitter gevoel en meer energie en krijg je door de plantaardige voeding mogelijk een mooiere huid. Geen zin om de uitdaging alleen aan te gaan? Nodig dan vrienden of familie uit en daag elkaar uit, zo maak je elkaar sterker en leer je elkaar nog beter kennen.

Wij zouden het erg leuk vinden als je een reactie plaatst op dit bericht. Misschien heb je een vraag of opmerking of wil je graag delen hoe jij Sportvasten of The Vegan Switch hebt ervaren. Alvast bedankt!

 

Overweeg je supplementen te gaan gebruiken? Ook hiervoor kun je bij ons terecht. Neem eens een kijkje in onze webshop en ontdek wat wij allemaal te bieden hebben. Dank je wel!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *