lever fittergy sportvasten

Wat je nog niet wist over lever

Bij lever denk je niet per se aan een overheerlijke maaltijd. Orgaanvlees is toch snel een vies idee. Toch eet je misschien vaker lever dan je denkt, denk aan snacks zoals kroketten of frikandellen, een crackertje met paté of een broodje leverkaas.  Vroeger at men geregeld levertraan of lever omdat het eigenlijk super gezond is!

Wat maakt lever gezond?

Eens per week pure lever, zoals kippenlevertjes, kalfslever of kabeljauwlever, levert je een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen. Zo bevat een ons lever al snel voor 10 dagen aan vitamine A, 2 weken aan vitamine B12 en verder heel veel ijzer, zink, foliumzuur en andere stoffen zoals glutathion.

Wat is glutathion?

Glutathion is een anti-oxidant. Het zorgt ervoor dat gifstoffen die je dagelijks binnenkrijgt direct “onschadelijk” kunnen worden gemaakt. Je kan glutathion ook los als voedingssupplement gebruiken en daarmee je lichaam ontgiften, alleen is dit super duur. Door gewoon lever te eten, scheelt het je al voor 10 euro aan glutathion supplementen!

Hoe zit dat met leverworst?

Leverworst en paté bevatten ook lever, alleen vaak slechts een kwart van het totale product. Dus wil je volledig profiteren van de voordelen van lever kies dan voor kabeljauwlever. Klinkt niet erg lekker, maar met kruiden kun je alles lekker maken! Of vraag een van je grootouders om een lekker recept, zij zijn er tenslotte mee opgegroeid. Kabeljauwlever bevat naast een bom aan vitaminen en mineralen óók nog eens een grote hoeveelheid visolie. Maar liefst 8 gram omega-3 vetzuren. Even ter verduidelijking: een visoliecapsule bevat vaak 0.3 of 0.6 gram. Super veel voordelen voor je lichaam in één blikje, en snack je makkelijk weg op een cracker met wat peper en zout!