Op gewicht blijven Fittergy Sportvasten

Zó kun je makkelijk op gewicht blijven

Overgewicht is welvaartsziekte nummer 1. Net als roken is overgewicht een trigger om ernstige ziektes te ontwikkelen zoals: kanker, diabetes en hartkwalen. Voldoende bewegen en een gezond voedingspatroon zijn essentieel om een gezond gewicht te krijgen en behouden. Dit kan een behoorlijke uitdaging zijn vooral het gezonde voedingspatroon. Er zijn zoveel diëten en visies over wat een gezond voedingspatroon is. En even zoveel antwoorden op het behouden van een gezond gewicht. Hoewel al deze diëten en lifestyles vaak wel werken, je valt er immers door af, is het voor eeuwig behouden van dit patroon bijna een utopie.

Waarom is het vasthouden van een vast eetpatroon lastig?

Eten is meer dan alleen jezelf voorzien van voedsel om te overleven. Eten is ook genieten en een sociale bezigheid. Dit is wat het vasthouden aan een vast “streng” voedingspatroon zo moeilijk maakt. Daarom zul je van je nieuwe eetpatroon ook moeten kunnen genieten en het sociale aspect er in moeten integreren. Met een nieuw vast en ultra gezond voedingspatroon is dit erg moeilijk. De kans is groot dat de voedingsproducten die je niet meer mag eten, juist de voedingsproducten zijn waar je heel erg van geniet. Tegelijkertijd kom je ook in sociale situaties waarin je jezelf gerechten en drankjes moet ontzeggen omdat anderen niet jouw gezonde voedingspatroon hebben. Dit bij elkaar maakt het erg moeilijk om een aangepast voedingspatroon voor een lange periode vast te houden.

op gewicht blijven fittergy Sportvasten

Wetenschappelijk onderzoek

Ook wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit zo is. Dit wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs aangetoond dat juist het opbreken van een dieet zorgt voor meer en langdurig gewichtsverlies.  Dit betekent in plaats van dat je 16 weken aaneen stuk door volgens een streng voedingspatroon leeft,  je dit om de weken doet. 2 weken normaal, 2 weken minder calorieën. Niet alleen is het daardoor makkelijker vast te houden (genot + sociale aspect) je lichaam verbrandt ook meer vet.

Hoe werkt dit in het lichaam

Je lichaam houdt vetreserves aan bij weinig calorie inname. Het is een slim survival mechanisme van de natuur om te voorkomen dat als er géén calorieën meer binnenkomen, je toch nog even blijft leven. Deze vetreserve bewaard je lichaam met name rondom de buik. Door je lichaam dé prikkel te geven dat je niet verhongert – door lekker bourgondisch te eten 😉 – zal je lichaam de reserves opmaken. Hierdoor val je op termijn meer af.

op gewicht blijven fittergy sportvasten

Keep The Switch

Er zijn verschillende methodes die dit principe al hanteren. De bekende cheat-days, balansdagen óf Keep The Switch. Keep The Switch is het natraject van Sportvasten. Bij Keep The Switch eet je 1 tot 3 dagen per week minder calorieën in en sport je. De overige 4 dagen houd je je normale voedingspatroon aan. Dus mocht je die dag een feestje hebben met borrelhapjes en taart dan is dit geen probleem. Hierdoor lever je niet in op genot óf in het sociale aspect en blijf je langdurig op een gezond gewicht. Het regelmatig bewegen zorgen ervoor dat je fit en energiek blijft!

 

Langdurig op een gezond gewicht blijven én je fit en energiek voelen? Meld je hier vrijblijvend aan voor Sportvasten.