polyphenolen pistachenoot

Dit is waarom je polyphenolen moet eten

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom Italianen en Japanners vaak slank zijn, terwijl zij over het algemeen veel en lekker eten? Elk pondje gaat door het mondje lijkt voor hen niet op te gaan. Zitten we met die uitspraak dan helemaal mis? Voeding is de laatste jaren steeds interessanter geworden. Zo was koffie eerst ongezond. Maar nu blijkt het toch best gezond, als je het op de juiste manier bereidt. Olijfolie is heel gezond maar vooral als je de authentieke ambachtelijke variant neemt. Thee bevat geen vitaminen en mineralen maar verlaagt toch de kans op een beroerte. Noten werden door hun hoge calorie en vetgehalte afgeraden maar nu blijken ze juist heel gezond. Weet jij het nog?

Vitaminen tellen

Het was zo eenvoudig. Je moest een bepaalde hoeveelheid vezels, vitaminen, mineralen en essentiële vetzuren innemen vanuit gevarieerde voeding. Letterlijk tellen en bijhouden van wat je at en niet over de grens gaan van een X aantal calorieën. Verder was het belangrijk om meer plantaardig vet te eten in plaats van verzadigd vet.

Het mediterrane dieet

eten mediteranne voeding

Toch bleken bepaalde voedingsprincipes zoals het mediterrane of het Japanse voedingspatroon véél gezonder. Terwijl die lijnrecht staan tegenover het “vitaminen en mineralen tellende” dieet. Het mediterrane dieet zorgt niet alleen voor gewichtsverlies, het verkleint ook nog eens de kans op hart- en vaatziektes, diabetes 2 en beroertes. Zonder dat je minder hoeft te eten of tellen. La vita è bella!

De wetenschappelijke ontdekking

Al gauw kwam de  wetenschappelijke literatuur  met de verklaring. Bepaalde voedingsmiddelen, vooral plantaardige, bevatten stofjes met zeer gezonde effecten genaamd phenolen en polyphenolen. Deze stofjes hebben een (meervoudige) ringstructuur en worden daarom op basis van hoe ze eruit zien zo genoemd. Het zijn sterke anti-oxidanten maar veel belangrijker, zij stimuleren een gezonde stofwisseling in het lichaam zoals sporten ook het lichaam positief stimuleert. Dus elke keer als je voeding inneemt met flink wat phenolen en polyphenolen geef je je stofwisseling een gezonde boost.

Waar zitten polyphenolen in?

eten mediterraans polyphenolen

Iedereen kent eigenlijk wel de verhalen over voeding die heel gezond is. Nu weet je dus waarom, los van vitaminen en mineralen bevatten zij vrijwel altijd veel polyphenolen. Zo bevatten appels het polyphenol quercitine, rode druiven het polyphenol resveratrol, het specerij kurkuma het polyphenol curcumine en groene thee catechinen. Ook olijfolie bevat veel phenolen maar alleen de zuivere extra virgine variant. Olijfolie komt veel voor in mediterrane voeding.

De allerbelangrijkste les die we kunnen leren uit deze nieuwe inzichten is dat we voeding vooral moeten selecteren op de polyphenolen die zij hebben. En dat zijn dus veel gekleurde groente, thee, bessen, bramen, druiven, olijfolie, noten, specerijen en rode wijn. Genieten maar!

In de Metabolic Switch van Sportvasten zitten naast aminozuren ook polyphenolen. Lees hier meer over Sportvasten