Sporten goed tegen stress? Alleen bij voldoende magnesium inname!

header_man_ relaxed_magnesium_blog

Dat sporten ontspannend werkt weet iedereen. Ook de rustgevende eigenschappen van magnesium zijn bekend. Uit een recente studie blijkt nu dat het juist de combinatie is van sporten en magnesium dat voor het ontspannende effect zorgt, en dat is nog vrij onbekend.

Stress is een van de belangrijkste oorzaken van gezondheidsklachten, zowel psychisch als lichamelijk. Er zijn allerlei anti-stress lifestyleprogramma’s waarin sporten en lichaamsbeweging een centrale rol spelen. Het onderliggende werkingsmechanisme is het schakelen van ons zenuwstelsel van de sympathische stand (= vecht en vlucht modus) naar de parasympathische stand (ontspannen, herstellen, rusten en spijsvertering).

Mensen met stress gerelateerde klachten en/of gevoeligheid voor stress staan structureel in die vecht en vlucht modus en kunnen dus maar moeilijk ontspannen. Vaak wordt er dan gekozen voor minder intensief sporten, yoga, ademhalingstechnieken en andere rustige bezigheden. De voordelen van lekker intensief trainen worden dan ingewisseld tegen rust, terwijl dit eigenlijk helemaal niet altijd nodig is.

De combinatie van sport met magnesium regelt het ontspannende effect

Uit recent onderzoek blijkt dat het kunnen schakelen naar de parasymphatische stand bij intensief sporten, afhankelijk is van je magnesiuminname. Het lijkt er zelfs op alsof je bloedwaarde van magnesium minder belang is, maar het juist de combinatie is van magnesium met sporten die het ontspannende effect regelt. Sport alleen doet dat niet. In deze studie nam men 400 mg magnesium in.De conclusie van deze studie is dat deze combinatie zorgt voor een anti-stress effect heeft en je stress bestendiger maakt. Lekker intensief sporten dus om goed te kunnen ontspannen!

Magnesium Suppletie

De beste manier om magnesium in te nemen is in kleine doseringen verdeeld over de dag. Je wordt immers meermaals per dag geconfronteerd met stress. Door het nemen van kleine doseringen meermaals per dag, zal dit een gunstige invloed hebben op je stressbestendigheid gedurende de hele dag. Daarnaast is het belangrijk om voor een organische verbinding te kiezen, zoals bijvoorbeeld magnesiumcitraat. Dit wordt beter door het lichaam herkend en daardoor beter opgenomen. Via onze Sportvasten Coaches kun je advies krijgen over het gebruik van magnesium, en deze via hen bestellen. Zoek hier een Sportvasten Coach bij jou in de buurt!

Referentie:

MMW Fortschr Med. 2016 Dec;158(Suppl 6):12-16. Epub 2016 Dec 8. [Long-term HRV analysis shows stress reduction by magnesium intake]. [Article in German] Wienecke E1, Nolden C2.