calorieën

Blijf je langer leven, als je structureel minder calorieën eet?

Het minder eten van calorieën was afgelopen maand niet weg te slaan uit het nieuws. Zo gaf het RIVM aan dat het eten van minder, vlees, alcohol en suikers goed is voor je gezondheid. Maar ook de goeroes staan niet stil, zo wordt er gezegd dat je als volwassen vrouw niet per se 2000 calorieën per dag hoeft te eten, 1200 volstaat ook wel. En dan is er nog de wetenschap die na onderzoek heeft aangetoond dat minder eten, je langer laat leven. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat 50% van alle Nederlanders vanaf 20 jaar overgewicht heeft, waarvan 13% zelfs ernstig overgewicht. Dat is best heftig. Je zou kunnen concluderen dat wij met z’n allen veel te veel eten. Moeten we veel minder calorieën eten?

Wat zegt de wetenschap

Uit wetenschappelijk onderzoek bij apen is gebleken dat het structureel minder innemen van calorieën, invloed heeft op je levensduur. Apen die structureel minder calorieën innamen werden ouder. Uit dit onderzoek komt ook naar voren dat bij het structureel minder innemen van calorieën je ook minder snel ziektes ontwikkeld zoals diabetes en hart- en vaatziekten.

Hoeveel calorieën mag je eten?

Dit betekent niet dat je jezelf nu moet uithongeren in ruil voor een langer leven. Structureel minder calorie inname, is niet per se “te weinig” eten. Bij het innemen van minder calorieën zorg je ervoor dat je voeding puur bestaat uit essentiële belangrijke vitaminen, mineralen, vetzuren en eiwitten. Hiermee voorkom je dat je ondervoed wordt. Je leven verlengen met te weinig eten, betekent gewoon dat je lichaam voldoende voedingsstoffen heeft, maar dat je zelf hoogstwaarschijnlijk niet voldaan bent. De algemene voedingsleer vertelt ons dat voor een vrouw 2000 kcal. genoeg is. Maar daarbij wordt niet alleen gekeken naar wat het lichaam nodig heeft. 2000 kcal is voldoende om het lichaam te voeden én een voldaan gevoel te hebben.

calorieën

In groente zitten weinig calorieën

Hoe werkt weinig calorie inname in het lichaam?

De natuur zorgt altijd voor aanpassingen om te overleven. Deze aanpassingen zijn logisch, net zo logisch als een ingenieur die een auto ontwikkelt in tijden van schaarste aan benzine en onderdelen. Je gaat nadenken over hoe je zo efficiënt mogelijk die weinige dure liters brandstof kunt benutten. En tegelijk de onderdelen zo lang mogelijk laat meegaan. Kortom, je maakt een duurzame auto die minimaal 1 op 30 rijdt. Voor het lichaam betekent dit dat je de spieren voorziet van hele efficiënte energiefabriekjes en motoren die weinig energie verliezen. Langer leven is dus een logische evolutionaire strategie. Door heel veel groente eten, weinig dierlijke producten en vooral plantaardige voeding ( noten bijv.) maak je jouw energie fabriekjes efficiënt. Met dit “dieet” krijg je voldoende eiwitten, calorieën, vitaminen en mineralen binnen.

 

Wat gebeurt er in je lichaam als je op deze manier eet?

Je lichaam gaat meer vet verbranden, je cholesterol en bloeddruk gaan omlaag en je insuline en groeihormonen dalen.  Daarnaast gaan de beschermingsmechanismen die je lichaam weerbaar maken tegen schade van .o.a. vrije radicalen omhoog. Je warmteproductie wordt lager en je lichaamsgewicht daalt, zowel door afname van vetmassa als spiervolume.

calorieën

Nooit meer genieten?

Wat zijn de nadelen van minder calorieën eten?

Minder eten om langer te leven is puur gericht op duurzaamheid. Zoals eerder benoemd, krijg je met dit “dieet” geen voldaan gevoel.  Je krijgt alleen de basis binnen om te overleven. Dat heeft helemaal niks met genieten te maken. Eten is onderdeel het van leven, we genieten ervan en het maakt ons gelukkig. We genieten nog eens extra van de dingen die niet gezond zijn, maar dat maakt ons leven juist leuk! In onze hersenen zitten beloningssystemen die ons een fijn gevoel geven bij lekker eten. Ga je lekker eten schrappen en back to basics,  loop je ook nog het risico dat je minder gelukkig bent. Een ander nadeel is dat je nauwelijks spiermassa opbouwt, dus lekker intensief sporten waar je óók van geniet kan dan ook niet meer.

 

De oplossingen vanuit de wetenschap

Wetenschappers zien ook de nadelen van zo’n laag calorieën dieet. Zij zoeken naar andere methodes met dezelfde voordelen die géén spierafbraak veroorzaken en makkelijk vol te houden zijn. Één van die methoden is “intermittent fasting” ofwel het af en toe vasten. Fittergy Sportvasten is een intermittent fasting programma dat vasten, sporten en supplementen van essentiële voedingsstoffen combineert en wetenschappelijk bewezen de vetmassa, bloeddruk en cholesterol verlaagt. Daarnaast verhoogt het de conditie, beschermt het de spiermassa en is het makkelijk vol te houden.

 

Langer leven én blijven genieten van lekker eten? Deze balans vind je met Sportvasten. Vraag hier extra informatie aan, via het inschrijf formulier.