sportvastenkuur

“Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo ver gelopen heb”

 

Daar gaan we dan. Een nieuw jaar met een goed voornemen. Dit was ik al een tijdje van plan. Ik heb me voorgenomen om in 2017 de halve marathon te lopen in Eindhoven. Werk aan de winkel dus. Sportvastenkuur als start van een periode van intensief sporten en voorbereiden op de halve marathon. Oh ja, ik ben Thomas. Sinds juni train ik bij Health First. Veel gewonnen sinds toen. Mijn kracht is flink toegenomen, mijn vetpercentage naar beneden. Dus het gaat de goeie kant op. In december gestart met looptraining.

Waarom dan een Sportvastenkuur?

Ik ben een Bourgondiër. Ik ben gek op koolhydraten en niet vies van suikers. Van een eerdere sportvastenkuur weet ik dat mijn zoet- en koolhydratenbehoefte lang weg is geweest. Bijkomend voordeel is dat ik in korte tijd een paar kilo’s kwijt zal raken en dat komt goed uit wanneer ik over 2 weken ga skiën.

 

Sportvasten dag 1

Dag 1: eigenlijk was ik van plan om 1-1 te beginnen maar bij het wakker worden leek het mij verstandig het een dagje uit te stellen. Dus, de eerste dag. Qua eten is het nog goed te doen, fruit, salade tussen de middag en rijst en wok groenten ’s avonds. Het lastige waren de gewoonten waar ik de hele dag mee geconfronteerd werd. In de loop van de dag werd het wel wat makkelijker. De 30 minuten cardio trainen waren prima te doen. Dag 1 zit erop! Op tijd naar bed, morgen dag 2. Dag 1 was goed te doen.

sportvasten

 

Sportvasten dag 2

Ik heb het koud! De koolhydraten en suikers raken op. Ik merk dat mijn lichaam aan het omschakelen is. Het voelt eigenlijk wel oké. Mijn maag knort af en toe, de hoeveelheden die ik nu binnen krijg zijn een fractie van wat ik normaal zou eten. Misschien is mijn “normaal” niet zo normaal. Vandaag de laatste dag met nog iets aan vast voedsel, daarna alleen nog maar vloeibaar en heel beperkt.
Grappig hoe je kan genieten van soepgroenten, een halve liter water en een blokje bouillon. Het sporten ging best lekker vandaag. Een half uurtje op de crosstrainer…

Thuis is iedereen nog in de kerstvakantie modus, dus logeerpartijtjes van vrienden en vriendinnen, games en film kijken met daarbij chips en frisdrank. De coaching van is in zo’n week wel erg prettig. Het helpt mij om de focus goed te houden op het sporten en niet eten. Op tijd naar bed, even weg van de chips en andere verleidingen, een dik dekbed tegen de kou en op tijd slapen… op naar een nieuwe dag met een fitter lichaam!

sportvastenkuur

Sportvasten dag 3

Appeltje eitje… oh nee, sapje sapje. De laatste afbouwdag. Eigenlijk al geen vast eten meer. Alleen wat sapjes. Ik merk dat mijn eetlust eigenlijk best onder controle is. Oké ik zou best een donker bruine boterham met kaas lusten maar het hoeft niet.

Sporten ging goed, lekker rustig hardgelopen. Vanaf morgen echt vasten. Ik zie er best een beetje tegenop. Ik weet van de vorige keer dat mijn lijf best protesteerde die eerste dag.
Aan de controle meting van vandaag was duidelijk zichtbaar dat ik in de vetverbranding aan het raken ben.

De avonden blijven lastig. Als ik op de bank plof zit meneer Pavlov altijd naast me. Tv kijken is nu ook even een slechte optie. Weet je hoeveel reclames over eten gaan? Je zou er trek van krijgen. Dus: ‘s avonds bezig blijven of naar bed.Ik ben lekker op weg maar weet dat de lastigste dagen waarschijnlijk nog gaan komen.

 

Sportvasten dag 4

De eerste vastendag. Als je niet eet, realiseer je je pas hoeveel impulsen iemand krijgt om te eten. De foto heb ik vandaag genomen onderweg naar Delft.
Met mij gaat het best goed. Ik merk dat mijn lijf volop aan het reageren is op de vastenkuur. Mijn energie is prima, mijn concentratie is iets minder dan normaal, mijn humeur is weer goed.

Sporten ging goed, 30 minuten hardlopen.
Vandaag viert een van mijn kinderen zijn verjaardag. Hij viert dit door met zijn vrienden een game-marathon te houden bij ons thuis. Taart, snoep, frisdrank en chips staan op het menu. En ik mag het vandaag niet. Grote test die ik heb doorstaan. Als klap op de vuurpijl heb ik voor 8 man friet en snacks staan bakken. Hoewel de verleiding heel groot was merkte ik dat de sportvastenkuur mijn drang tot eten echt veranderd heeft. De impuls of gewoonte om te eten is er maar de drang om te moeten is weg. Heel raar.

Tevreden naar bed. De eerste vastendag zit er op. Ik zie een beetje op tegen morgen. De vorige keer vond ik dit de zwaarste dag.

Dag 4

 

Sportvasten dag 5

Er zitten een aantal dagen tussen het vorige bericht en deze. Deels heeft dat te maken met de kuur. Net als de vorige keer viel de 2de vastendag me aanvankelijk erg zwaar. Alle laatste suikers en koolhydraten zijn uit ieder hoekje van mijn lichaam gehaald en ik voel dat de energie anders is. Wat dan? Dat is lastig uit te leggen. Minder gejaagd, rustiger. Ondanks de honger die ik heb, voel ik me redelijk rustig.

Wel ben ik aan het duimen dat ik na het sporten kan zien dat ik inderdaad de switch gemaakt heb. Voor mij toch wel een fijne toets. Plassen over een strip en dan na een minuut feitelijk zien wat de inspanningen van de dagen ervoor hebben opgeleverd.

Nu sporten. Het is aanvankelijk een lastige start. Ik kies voor de crosstrainer, saai maar eenmaal in het ritme helpt de muziek me verder. Grappig om te merken dat na een minuut of 10 ook hierbij mijn energie anders lijkt. Ook nu meer rust. Dat is sowieso goed merkbaar deze week.

Mijn rusthartslag bij vetverbranding is 5 tot 10 slagen per minuut lager dan wanneer ik vol met suikers en koolhydraten zit. 2 uur na het sporten is het duidelijk: ik heb de switch gemaakt! Yes! Vanaf morgen weer opbouwen. Ik kan niet wachten.

sportvastenkuur

Sportvasten dag  6 t/m 10

Wat was ik blij dat ik de switch gemaakt had. Grappig en een raar gevoel in mijn lijf. Als je gewend bent aan een overdosis koolhydraten en suiker energie dan is deze energie goed om te ervaren. Gelijkmatiger, relaxter. Maar mijn maag begon inmiddels aan te kloppen. Dat eerste stukje fruit… Wie weleens de finale Serieus Request heeft gekeken weet hoe intens iemand kan genieten van een hapje van een appel.

Langzaam opbouwen is misschien nog wel lastiger dan afbouwen. De tweede dag opbouwen had ik het even zwaar. Eten met de handrem erop. Misschien is dat wel de les die ik moet leren. Ik zat mezelf op dag 2 een beetje in de weg. ’s Avonds moest ik draaien op een feestje. Water en spa rood, even geen biertjes. Daar liep ik de hele dag mee in mijn hoofd. Pavlov lag op mijn draaitafels. Maar goed, niet gezondigd, keurig watertjes gedronken en eigenlijk was de avond net zo leuk als anders.

Mijn nachtrust is ook beter, ik slaap langer door aan een stuk. Verder kan ik aan mijn hartslag zien dat er veranderingen zijn. Mijn hartslag is gelijkmatiger, minder pieken bij inspanning en mijn rusthartslag is een aantal slagen per minuut gedaald. De motor hoeft dus echt minder hard te werken. Sporten gaat nog steeds lekker alleen mis ik de intensieve trainingen. 30 minuten trainen en daarbij goed binnen je hartslagzone blijven is leuk maar ik wil weer eens een keer lekker kapotgaan. (Ja Geert, ik weet het, dat is gelukt).

De eerste twee opbouwdagen gaan eigenlijk vanzelf. Het eten is voldoende om geen hongergevoel te hebben. De porties die ik kan eten zijn echt kleiner geworden. Ik ben sneller voldaan. Genoeg is genoeg.

Oh ja, ik heb gezondigd op dag 4… Ik heb op dag 4 meer dan 30 minuten getraind. 7 km hardgelopen, op weg naar de halve marathon in oktober. Ging verrassend goed. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo ver gelopen heb. Wat een lekker gevoel. Over een paar dagen skiën… Ik kan niet wachten om te merken wat deze kuur voor effect heeft om mijn uithoudingsvermogen met skiën.

 

Het Eindresultaat

Het zit erop! Zou ik het je aanraden om te doen? Zeker. Is het zwaar? Ja er zijn momenten die ik liever vergeet. Maar je komt na een paar dagen in een soort flow die maakt dat het niet onprettig is. Ik ben blij dat het voorbij is maar ook trots dat het weer gelukt is. Dit helpt. Cold Turkey voor een koolhydraten junk. Alhoewel, Cold Turkey valt eigenlijk wel mee. De begeleiding van Sportvasten Coach Geert  was erg goed, mijn gezin heeft me goed gesteund en ik heb op mijn werk wat rustige dagen kunnen plannen. Dat zou ik wel aanraden. Werken kan prima op dag 1 t/m 3. Voor mij zou het tijdens de vastendagen en de eerste opbouw dag niet werken als ik drukke dagen zou hebben. Vanaf de tweede opbouw dag was ik weer helemaal up and running. Maar dat is mijn ervaring, ik denk dat iedereen daar anders op zal reageren.

Resultaten

  • 7,5 kg minder
  • hartslag gemiddeld 5 slagen per minuut lager
  • ik voel me relaxter
  • Duursporten gaat makkelijker.
  • En niet onbelangrijk, ik merk echt dat er in mijn behoefte aan eten iets is veranderd. Mijn behoefte aan zoet is bijna weg.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *