suikerverslaving

3 manieren om je suikerverslaving uit te switchen

Je weet dat je niet teveel mag snoepen. Het is slecht voor je tanden, je wordt er dik en hyper van etc. Teveel snoepen maakt afvallen, fitter en energieker worden een stuk moeilijker. Waarom is het dan toch zo moeilijk om koekjes, chocolaatjes, frisdrank te laten staan? Heb je dan een suikerverslaving?

 

Bestaat suikerverslaving?

Wetenschappers onderzoeken al tientallen jaren het gedrag rond de behoefte aan suiker. Ze concluderen dat het erg lijkt op verslavingen aan drugs. Suiker werkt net als drugs, in op de zenuwen, hersenen en hersenhormonen. Ondanks het gedrag, hersenscans en allerlei experimenten kan een soortgelijke verslaving zoals aan drugs niet bewezen worden.

 

Het suiker gen

Maar toch zijn er aanwijzingen dat er “iets” is, wat wel heel erg op verslaving lijkt. Er zijn genen gevonden die de behoefte aan suiker beïnvloeden. Word je geboren met de suiker genen, dan zal je je hele leven meer behoefte aan suiker hebben. De mate hiervan, verschilt van persoon tot persoon. Je zou het een aangeboren “suikerverslaving” kunnen noemen.

 

Revolutionaire ontdekking: de sugarswitch

Vrees niet, er is zeker wat te doen aan de “suikerverslaving”. Het blijkt dat er al die jaren verkeerd is gekeken naar de suikerbehoefte van hersenen. Wetenschappers dachten dat de hersenen altijd voldoende suiker uit het bloed konden halen, echter is er nu een “sugarswitch ontdekt! Deze regelt hoeveel suiker er in de hersenen komt, ofwel of de hersenen “honger” hebben. En als dat zo is dan neemt de drang naar suiker toe.

Die switch wordt onder andere beïnvloed door insuline en glucagon. Dit zijn hormonen die weer gevoelig zijn voor het soort voeding die je eet en je lifestyle, zoals lichaamsbeweging of stress. Suikerverslaving is dus beïnvloedbaar door je lifestyle en voeding. Je kunt je suikerverslaving daarom switchen naar een lagere stand.

 

Hoe switch je je suikerverslaving?

Zoals je eerder kon lezen, zijn de hormonen insuline en glucagon gevoelig voor je lifestyle en voeding. Zij maken de switch naar minder suiker verslaving. Om deze hormonen te beïnvloeden, kun je het volgende doen om je suikerbehoefte te verminderen.

1. Neem langzame koolhydraten

kikkererwt

Zoals bruine rijst, bonen, linzen, kikkerwten en/of volle granen.

2. Neem voldoende eiwitten en vetten

appetite-banana-calories-catering-161481

In zalm zitten veel goede vetten en eiwitten. Eiwitten voorkomen gevoelens van honger en trek. De Omega-3 vetzuren verbeteren je hormonen.

3. Switch je lichaam naar vetverbranding.

make the switch

Als je spieren en lever vooral vet verbranden in plaats van suiker, blijft er meer over voor de hersenen en hoef je minder vaak te eten. Nu de switch naar vetverbranding maken? Meld je hier vrijblijvend aan voor sportvasten, en switch je lichaam naar vetverbranding.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *