Sportvasten ervaring Ellen en Esther

De ervaring van Esther en Ellen

De Sportvasten ervaring van Esther Schippers en Ellen de Vries

 

We waren in een vicieuze cirkel beland waar we maar niet uitkwamen. Weinig energie, ’s avonds hangen op de bank, snoepen, balen, nog meer snoepen, nog minder energie en kilo’s die er aanvlogen. Onze bootkamp trainster, raadde ons Sportvasten aan. Een week later zijn wij ermee gestart.

 

DE AFBOUW DAGEN

DAG 1 T/M 3
Ellen: Dag 1 had ik ’s avonds last van hoofdpijn. Waarschijnlijk door het afkicken van de suikers. Verder geen last gehad. ’s Avonds een half uur buiten hardgelopen. Dag 2 ging prima, als cardio training ben ik fietsend naar mijn werk gegaan, ongeveer 20 km. Een voordeel van het sportvasten is dat ze je van tevoren precies opgeven wat je per dag mag eten. Dan kom je niet in de verleiding om hiervan af te wijken. Het is wel wennen dat je geen tussendoortjes mag, dat ben ik zo gewend. Wat opvallend is dat ik vroeg wakker ben, zelfs voordat de wekker gaat (5.30 uur) en me ook uitgerust voel. Dag 3 ben ik ’s ochtends gaan hardlopen en voelde ik mij nog steeds heel energiek. En.. al 2 kilo lichter!

Esther:  Voor mij was dag 1 geen enkel probleem, 3 heerlijke maaltijden gegeten en lekker een half uur hardgelopen. Wel werd ik op dag 1 bewust hoe vaak ik normaal gesproken een tussendoortje pak, want dat mag nu niet. Dag 2 verliep ook prima. Na het werk nog een half uur gefietst. Ga ik vaker doen! Op dag 3 mag je alleen groente en fruitsappen. Door de beperkte inname van suikers worden de door sport verbruikte spiersuikers niet meer aangevuld. Ik weet niet of het daardoor kwam. Maar ik was wel wat minder scherp dan anders. Ik stond bijvoorbeeld zonder gitaar bij de gitaarles van mijn zoon. ;-)!! Het half uurtje hardlopen was toch weer fijn. Na de eerste 3 dagen was ik 3 kilo lichter!!

 

DE VASTENDAGEN

DAG 4 T/M 6
De eerste twee vastendagen waren pittig maar prima te doen. De laatste vastendag viel op een zaterdag en was echt een dieptepunt. Op deze dag gingen wij samen hardlopen, maar waren eigenlijk niet vooruit te branden; al snel een te hoge hartslag, daardoor wat duizelig en bibberig. ’s Avonds was het ook best zwaar om niks te mogen eten en we zijn die avond allebei vroeg in bed gedoken. Je moet elke dag 3 uur na het sporten over een stripje plassen. Dit stripje geeft vervolgens een bepaalde kleur aan. Aan de hand van de kleurverandering kan je zien wanneer je de metabolic switch hebt gemaakt; de switch van suiker- naar vetverbranding. De switch begon al een beetje op zaterdag, maar was zondag compleet.

 

Je stelt je in op het vasten waardoor het te doen is. Gelukkig mag je gedurende de 10 dagen wel koffie en thee drinken. Doordat je bijna geen suikers binnen krijgt, valt het verlangen naar een snack best wel mee.

 

DE OPBOUWDAGEN

DAG 7 T/M 10
De 7e dag, (de 1e opbouwdag) en tevens de dag waarop de switch plaatsvond ging het sporten bijna vanzelf, dus zonder enige moeite; heel bijzonder! Na de switch en na het sporten genoten van een heerlijke “kleine” lunch. Normaal gesproken stopten we van alles ongemerkt naar binnen, maar na het vasten zijn we veel bewuster gaan eten! Dus niet al wandelend en bezig met andere dingen het ontbijt naar binnen stoppen, maar even de tijd nemen om te eten waardoor je langer een voldaan gevoel hebt. De laatste 3 opbouwdagen is eigenlijk een eitje omdat je steeds meer voedsel binnen krijgt.

 

CONCLUSIE

Ellen: ik ben 3,5 kilo afgevallen, ben gestopt met chips (eet in de plaats hiervan heerlijke pistachenootjes) en het drinken van een glas wijn doordeweeks. Mijn plan is om af en toe een 3-daagse Sportvasten kuur te doen om op die manier mijn vetverbranding optimaal te houden en minstens zo belangrijk mijn energie op peil te houden!

Esther: in totaal ben ik 4 kilo afgevallen. ik voel me weer energiek en geniet volop van het sporten en daardoor heb ik nu geen excuses meer, maar plan ik gewoon weer tijd voor sporten in. Ook ben ik weer veel bewuster gemaakt van wat ik allemaal at en vooral qua tussendoortjes. Voor wat extra houvast en inspiratie heb ik als vervolg het twee-weken na-traject gevolgd: 14 dagen met heerlijke menu’s. Verder ben ik ook van plan om af en toe een mini-kuur te doen om mijn vetverbranding actief te houden.

Wij kunnen Sportvasten iedereen aanraden; het is zwaar maar zeker te doen. Al die tijd, met uitzondering van de 3e vastendag, hebben we ons over het algemeen goed en energiek gevoeld. Het lijkt erop dat de winter dip verdwenen is.

 

 

Ook net als Ellen en Esther Sportvasten? Schrijf je hier in en Make The Switch!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *